Seminar skal give inspiration til grøn vækst

Et heldagsseminar sætter fokus på innovation og teknologier, der kan give rigere natur, ny miljøregulering og nye vækstmuligheder som følge af anbefalingerne fra Natur- og Landbrugskommissionens rapport fra foråret.

Biogas er blandt emnerne, når blandt andre DCA – Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug inviterer til heldagsseminar om mulighederne for udvikling af landbruget som følge af Natur- og Landbrugskommissionens rapport, der udkom i foråret. Foto: AU

Knap et halv år efter Natur- og Landbrugskommissionens offentliggjorde sin rapport med 44 anbefalinger og 144 forslag til handlinger, der kan munde ud i ny vækst i landbruget og samtidig løfte natur, klima og miljø, inviteres til et heldagsseminar på Agro Business Park ved Viborg om rapporten.

Seminaret, der specielt henvender sig til virksomheder og organisationer, der arbejder med teknologiudvikling i jordbruget, miljø- og naturregulering samt biobaseret produktion i bred forstand, samler nogle af landets førende eksperter, virksomheder og praktikere inden for blandt andet plantedyrkning, biogas, husdyrproduktion, vandmiljø og bioraffinering, der er seminarets faglige spor.

Blandt eksperterne er seniorforsker Uffe Jørgensen fra Aarhus Universitet, som på seminaret fortæller om, hvordan det kan lade sig gøre at producere store mængder biomasse, samtidig med at fødevareproduktionen opretholdes og miljøbelastningen reduceres. Han vil endvidere pege på udfordringer og muligheder for teknologiudvikling.

Arrangementet indledes med diskussion af rapporten fra Natur- og Landbrugskommissionen. Her deltager formand for Landbrug & Fødevarer Martin Merrild med indlægget ”Behovet for nye spilleregler for samspillet mellem landbrug og natur”. Søren Frandsen, prorektor på Aarhus Universitet, der har været medlem af Natur- og Landbrugskommissionen fremlægger rapportens indhold og tilblivelsen af rapporten. Endvidere taler institutleder på Institut for Agroøkologi, Erik Steen Kristensen, om emnet ”Hvilke behov for viden og teknologiudvikling rejser Natur- og Landbrugskommissionens anbefalinger?”.

Bag arrangementet, der finder sted 18. september kl. 9-16, står Baltic Compact i samarbejde med Agro Business Park, DCA – Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug, Innovationsnetværket for Biomasse og Implement.

Tilmelding til arrangement er gratis, men bindende tilmelding er nødvendig på grund af forplejning. Tilmelding skal ske til hl@agropark.dk senest 16. september.

Yderligere oplysninger: Chefkonsulent Claus Bo Andreasen, DCA – Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug, telefon: 40 79 80 32, e-mail: clausbo.andreasen@dca.au.dk