Professor bliver generalsekretær i betydningsfuld international organisation

Professor Lars J. Munkholm fra Institut for Agroøkologi ved Aarhus Universitet er efter seks år som assisterende generalsektrær tiltrådt som generalsekretær for ISTRO – International Soil Tillage Research Organisation.

Foto: Bodil Pedersen

International Soil Tillage Research Organisation (ISTRO) er en professional organisation, der har til formål at samle forskere og forskning indenfor jord. ISTRO definerer selv deres mål som:

• at fremme kontakter mellem forskere indenfor jordbearbejdning, trafik i marken, jordmiljø, arealanvendelse og afgrødeproduktion
  • at opfordre til videnskabelig forskning inden for jordbearbejdning og relaterede områder
  • at fremme anvendelsen af resultaterne af forskningen indenfor landbruget

D. 24. maj i år overtog Lars J. Munkholm rollen som organisationen generalsekretær.

”Jeg er meget glad for opgaven. ISTRO har faktisk spillet en stor rolle i mit professionelle liv. Jeg deltog i min allerførste ISTRO-konference i Polen i 1997. Det var før min ph.d. I 2012 trådte jeg ind i bestyrelsen, og der begyndte mit organisatoriske virke i ISTRO,” fortæller Lars J. Munkholm.

Forpligter sig for 12 år

Efter blot to år som menigt bestyrelsesmedlem takker Lars J. Munkholm ja til først seks år som assisterende generalsekretær og derefter yderligere seks år som generalsekretær, så udnævnelsen d. 24. maj kom ikke helt bag på ham. Det gør dog ikke glæden mindre.

”Det er en stor ære at blive generalsekretær, og jeg glæder mig rigtig meget til at komme i gang. Vi har en stor opgave foran os, for ISTRO har jo ligesom så meget andet også været ramt af de seneste års Corona nedlukninger. Hvis en organisation som den her skal trives, så er det alt afgørende, at vi også kan mødes fysisk. Derfor lægger jeg nu alle kræfter i arbejdet med at få skruet op for vores aktiviteter igen og særligt at få vores næste konference stablet på benene,” siger han.

Konferencen er planlagt til september 2024, og allerede i efteråret i år går arbejdet i gang, når ISTRO-bestyrelsen, heriblandt den nyslåede generalsekretær mødes i Virginia, USA, hvor konferencen skal afholdes.

Fremme forskning og samarbejde

ISTROs formål er ifølge Lars J. Munkholm at få fagområdet til at vokse, at samle forskere med industri og konsulenter, så nye samarbejder kan opstå.

”For at nævne et eksempel, så var Michelin sponsor ved vores seneste ISTRO konference (Red: Paris 2018). Forud for konferencen blev et samarbejde mellem forskere her fra Institut fra Agroøkologi med Mathieu Lamandé og Loraine ten Damme i spidsen og dækproducenten etableret, og på konferencen kunne vi præsentere resultaterne fra projektet, hvor vi havde kortlagt den historiske udvikling af dæk, samt hvordan den har påvirket jorden,” forklarer Lars J. Munkholm.

Ifølge den nye generalsekretær er arbejdet i en organisation som ISTRO tidskrævende, men også meget givende.

”Man skal endelig ikke holde sig tilbage, det er bestemt tiden værd. Jeg synes, at det har været og stadig er meget givende at ligge tid og kræfter i en organisation som ISTRO. I forhold til at lære folk at kende, lære forskellige kulturer og måde at arbejde på, så får man virkelig meget ud af den her slags organisationsarbejde. Det giver en hel masse fagligt, og ikke mindst udvikler man gode evner til at samarbejde på tværs af landegrænser og kulturer,” fortæller Lars J. Munkholm, der nu ser frem til at starte sit arbejde som generalsekretær for ISTRO.

Yderligere information

Læs mere: Du kan læse mere om International Soil Tillage Research Organisation (ISTRO) på deres hjemmeside.

Kontakt: Professor Lars J. Munkholm, Institut for Agroøkologi, Aarhus Universitet. Tlf.: 25152716 eller email: lars.munkholm@agro.au.dk