Presseklip: Sådan kan verdens fødevaresystem fjerne mere CO2, end det udleder

Man kan både ernære en verden med 10 millarder indbyggere og samtidig fjerne mere CO2, end der bliver udledt, har et forskerhold regnet ud. DCAs direktør Niels Halberg kommenterer i artiklen på studiet, og kalder scenariet, som skal til for at opnå klimapositiv udledning, for »teoretisk«.

Mediet Videnskab.dk har skrevet en artikel om et nyt studie, der viser at man både kan ernære en verden med 10 millarder indbyggere og samtidig fjerne mere CO2, end der bliver udledt.

Studiet er udarbejdet af forskere fra Københavns Universitet i samarbejde med forskere fra blandt andet University of California, Princeton University og University of Oxford.

I artiklen udtaler DCAs direktør Niels Halberg sig og kalder scenariet, som skal til for at opnå klimapositiv udledning, for »teoretisk«.

Læs hele artiklen her

Flere andre forskningsprojekter tackler problemstillingen med at få så klimaneutralt et fødevaresystem som muligt.

Dette er også fokus i et nyt europæisk forskningspartnerskab med 90 deltagere fra en lang række europæiske lande og medfinansiering fra EU under Horizon Europe. Projektet hedder FutureFoodS, og starter forventligt i 2024 med stærk dansk deltagelse.