Ph.d.-forsvar: Modellering af N2O-hotspots - opnå en forståelse af de fysiske og mikrobielle processer, der er forbundet med N-cyklus i jorden

Under sine ph.d.-studier undersøgte Jie Zhang modelleringsmetoder til at estimere udledningen af nitrogenoxid (N2O), også kendt som det dominerende ozonnedbrydende stof og en kraftig drivhusgas, fra landbrugsjorden.

Foto: Jie Zhang

Oplysninger om arrangementet

Mandag 12. februar 2024,  kl. 13:00 - 16:00

Auditoriet i Foulum, Blichers Allé 20, 8830 Tjele

Den voksende landbrugssektor er blevet anerkendt som den største bidragyder til de stigende N2O-emissioner, hovedsageligt gennem emissioner fra landbrugsjorden efter gødskning. Derfor er der et presserende behov for en større forståelse af kompleksiteten af N2O-produktion og -emission i landbrugsjord og kvantificering af N2O-emissioner. Jie Zhang undersøgte, hvordan man kan udføre og forbedre tilgangen til modellering af N2O-hotspots i jorden. Mens den eksisterende procesbaserede modellering viste sig at være et stærkt værktøj til at forstå de naturlige interaktioner mellem mikrober og jordmiljøer, er der begrænsninger, der hindrer hotspot-modellering, som afsløret i hendes studier. Jie Zhang udviklede en ny model til at simulere kvælstofcyklusser og mikrobiel dynamik i jord baseret på et laboratorieinkubationseksperiment. Den nye tilgang har til formål at give en højopløselig forudsigelse af N-cyklusser i hotspot-associerede jorde. Forskningsresultaterne og strategierne bidrager til udviklingen af en videnskabelig mekanistisk forståelse af det komplekse samspil mellem fysiske og mikrobielle processer, der er forbundet med N2O-emissioner i jorden.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Agroøkologi, Faculty of Technical Sciences, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Mandag, 12 Februar 2024 kl 13:00
Sted: Auditorium Foulum, Aarhus University, Blichers Allé 20, 8830 Tjele
Titel på afhandling: Modelling N2O emissions from soil: Explicit representation of organic hotspots (Position 1) (MNesEr)
Kontakt information: Jie Zhang, email: jiezh@agro.au.dk