Oversigt over landbrugets miljøteknologi i ny rapport

En ny rapport udgivet af DCA – Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug giver en samlet oversigt over miljøteknologier, der benyttes inden for det primære jordbrugserhverv. Rapporten er en opdatering af en lignende rapport, som DCA udgav sidste år.

Foto: Peter Kryger

En ny rapport udgivet af DCA – Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug, Aarhus Universitet, giver en samlet oversigt over miljøteknologier, der benyttes inden for det primære jordbrugserhverv. Rapporten gennemgår teknologiernes miljøeffekter, omkostninger og omkostningseffektivitet.

Formålet med rapporten, som er en opdatering af en tilsvarende rapport fra sidste år, er at forsyne NaturErhvervstyrelsen med et redskab til at prioritere ansøgninger i anledning af Fødevareministeriets miljøteknologiordning, der omfatter tilskud til investeringer i nye grønne processer og teknologier i den primære jordbrugsproduktion.

Rapporten fokuser på fire af fem indsatsområder:

1. Reduktion af lugtgener samt emission af klimagasser og ammoniak fra husdyrproduktion og husdyrgødning
  1. Reduktion af pesticidanvendelsen
  1. Reduktion i tab af næringsstoffer i forbindelse med fodring, omsætning af foderstoffer samt anvendelse af husdyrgødning
  1. Reduktion af energiforbruget respektive vand-, næringsstof- og pesticidforbruget

Det femte indsatsområde, ”Etablering af miljøvenlige produktionsanlæg til dyrehold med henblik på reduceret lugt, emission, vandforbrug eller næringsstoffer” er dækket i gennemgangen af teknologien under indsatsområder 1 og 3.

Teknologierne, som rapporten beskriver, favner bredt og rækker fra reduktion af forbruget af vand og pesticider i gartneriproduktionen, sensorbaseret ukrudtssprøjte og fodringsrelaterede miljøteknologier til biologisk luftrensning til stalde, gyllekøling og teknikker til udbringning af husdyrgødning.

Rapporten er udarbejdet på bestilling fra NaturErhvervstyrelsen som led i aftalen om myndighedsbetjening mellem Aarhus Universitet og Fødevareministeriet.

Rapporten ”Miljøteknologier i det primære jordbrug – driftsøkonomi og miljøeffektivitet”, DCA rapport nr. 29, september 2013 kan hentes her.

Yderligere oplysninger: Myndighedsrådgivningen hos DCA – seniorforsker Susanne Elmholt, telefon: 8715 7685, e-mail: susanne.elmholt@agrsci.dk