Oversigt over forskning, der sigter på forbedret husdyrvelfærd i svineproduktionen

DR-dokumentaren Det store svinerige har sat gang i en fornyet diskussion om dyrevelfærden i de danske svinestalde. Gennem en årrække har forskere ved Aarhus Universitet forsket i dyrenes velfærd.

Forskningen på svineområdet har i flere år fokuseret på dyrevelfærden i de danske svinestalde. Og der foreligger en betydelig viden om, hvad der kræves for at sikre dyrenes velfærd.

DR-dokumentaren ”Det store svinerige”, som blev sendt torsdag den 23. januar, satte et skarpt fokus på dyrenes velfærd i de danske svinestalde. Det har bl.a. foranlediget fødevareminister Dan Jørgensen til at bebude tiltag, der skal forbedre velfærden og blandt andet mindske forekomsten af halebid, mavesår, kastration, pattegrisedødeligheden og halekupering.

Nedenfor er samlet en række artikler og publikationer, hvor alle kan få et indblik i, hvad forskningen i de senere år har bidraget med af resultater i forhold til dyrevelfærden i de danske svinestalde.

Pattegrisedødelighed

Artikler:
Ekstra varme ved fødsel redder griseliv
Pattegrisens nærmiljø i de første to timer efter faring er afgørende for grisens overlevelse
Livet er for kort for mange grise
Pattegrisedødeligheden i økologiske besætninger skal reduceres
Banebrydende forskning giver ny viden om soens mælkeproduktion

Søgning på pattegrisedødelighed i AU's publikationsdatabase
Søgning på pig mortality i AU's publikationsdatabase

Rapporter:
Pattegrisedødelighed i DK – Muligheder for reduktion af pattegrisedødeligheden i Danmark
Status, årsager og udfordringer i forhold til løsning af forhøjet dødelighed hos økologiske pattegrise

Halebid/halekupering

Artikler:
Hvor meget hel halm skal der til for at tilgodese slagtesvins behov for beskæftigelses- og rodemateriale?
Nyt EU-projekt vil reducere halebid og halekupering hos grise

Søgning på halebid og halekupering i AU's publikationsdatabase
Søgning på tail biting og tail docking i AU's publikationsdatabase

Søgning på

Rapporter:
Hvor meget hel halm udgør tilstrækkeligt beskæftigelses- og rodemateriale til svin

Mavesår

Fiber er sundt
Kan sure maver stoppe farlige bakterier?

Søgning på mavesår i AU's publikationsdatabase
Søgning på stomach ulchers i AU's publikationsdatabase

Kastration

Artikler:

Kastration af grise gør ondt
Kvit med kastration
På sporet af cikories effekt på ornelugt
Smerter og lindring heraf under og efter kastration af pattegrise

Søgning på kastration i AU's publikationsdatabase
Søgning på castration i AU's publikationsdatabase

Velfærd

Artikler: