Offentligt foredrag: Vores cellers saltbalance

Torsdag 5. november kan du høre meget mere om menneskets saltbalance, når seniorforsker i molekylærbiologi Hanne Poulsen holder foredrag på AU Foulum.

Salt er ikke bare salt. Få indsigt i saltets hemmelighed på AU Foulum. Foto: Colourbox

Oplysninger om arrangementet

Torsdag 5. november 2015,  kl. 19:00 - 21:00

Hovedindgangen AU Foulum, Blichers Allé 20, Foulum, 8830 Tjele

Langt de fleste danskere spiser rigeligt salt hver dag. Det er let at skaffe, og det får vores mad til at smage meget bedre. Når mennesker og andre dyr er så glade for salt, skyldes det, at vores kroppe og celler er helt afhængige af det.

Torsdag 5. november kan du høre meget mere om menneskets saltbalance, når seniorforsker i molekylærbiologi Hanne Poulsen fra Institut for Molekylærbiologi og Genetik gæster AU Foulum. Her vil hun holde det populære foredrag "Vores cellers saltbalance".

Salt er en lidt kompleks størrelse. Men ikke desto mindre livsvigtig. Det almindelige køkkenbordssalt består af natrium- og klorid-ioner, og når vi spiser salt, sorterer vores celler meget omhyggeligt ionerne. Vores celler kan nemlig udnytte ubalance i de elektrisk ladede ioner til mange forskellige opgaver – ligesom den elektriske strøm i din stikkontakt kan bruges til at drive både køleskabet og computeren.

Ioner danner grundlaget for, at vores nerveceller kan sende de signaler, der dels bliver til vores sansninger og tanker og dels får hjertet til at slå. Fordi ionbalancen i vores celler er så vigtig, kan det føre til sygdom, hvis balancen påvirkes af en arvelig gen-defekt. Og når f.eks. fingerbølplanten og skorpionen er så farlige for os, er det netop fordi, de begge har udviklet giftstoffer, der ændrer ionbalancen.

Den primære ion-sorteringsmaskine i kroppen er natrium-kalium-pumpen, der findes i cellernes membraner. Den blev første gang beskrevet af den århusianske forsker Jens Christian Skou i 1957. Han blev i 1997 belønnet med Nobelprisen, og her snart 60 år efter opdagelsen er pumpen stadig et aktivt forskningsfelt. Og den bliver ved med at overraske os. De seneste ti år har forskerne både fået en detaljeret forståelse af, hvordan pumpen virker som en lillebitte nanomaskine, og de har opdaget, at fejl i den kan give forskellige sjældne sygdomme.

YDERLIGERE OPLYSNINGER

Forud for foredraget kan du nyde et lækkert måltid - fri buffet for blot 100 kr.
Kantinen åbner kl. 17.30. Foredraget er gratis og begynder kl. 19

Der er fri entré til foredragene, men tilmelding er nødvendig.

Reserver plads

Der er 200 pladser i Auditoriet. Bemærk, at foredragsbuffeten skal reserveres senest to dage før foredraget.

Husk, at du selv skal printe dine pladsbilletter til foredrag og foredragsbuffet og på foredragsaftenen medbringe dem eller fremvise dem på din smartphone/tablet.

Få info om kommende foredrag her.