Ny konference om fødevarer på Aarhus Universitet

Konferencen InnovateFood vil 31. august og 1. september samle fødevarevirksomheder, forskere og studerende på Aarhus Universitet. Her vil de sammen udforske innovative løsninger på fremtidens udfordringer inden for fødevareområdet.

Aarhus kommer til at bugne af den nyeste viden om fødevarer fra den 31. august til 1. september 2017. De fremmeste fødevareforskere, -studerende og -virksomheder mødes nemlig til konferencen InnovateFood, som løber af stablen for allerførste gang i Søauditorierne på Aarhus Universitet. Universitetet er medarrangør på konferencen, og ser frem til at dele forskernes nyeste viden med industrien i dette nye forum.

-          Det er vigtigt, at vi har en direkte dialog med fødevareerhvervet. Universitet ligger inde med en stor viden og teknologier, som adresserer de globale udfordringer på fødevareområdet, men vi kan ikke løse udfordringerne uden stærke erhvervspartnere, siger Michelle H. Williams, som er institutleder på Institut for Fødevarer på Aarhus Universitet.

Hun understreger også, at det er vigtigt for universitetet at vise eksempler på fakulteternes ekspertise og evne til at levere løsninger til fødevareindustrien.

Input til industriens udfordringer

Syv virksomheder stiller op med cases, der alle har som fokus at finde løsninger på den øgede efterspørgsel på bedre og sundere mad. Blandt virksomhederne er Arla, Tulip, Chr. Hansen og KMC, og forskere og studerende fra universiteter fra hele verden vil give deres input.

Fra Aarhus Universitet deltager både forskere og studerende, og Michelle H. Williams siger om samarbejdet mellem de studerende og erhvervet:

-          Universitetet spiller en nøglerolle i at præsentere de studerende for industribaserede udfordringer og give dem en mulighed for at bruge deres viden på en relevant måde, hvor de har en direkte dialog med virksomhederne.

Nye bånd mellem virksomheder og universitet

Arla Foods er en af de virksomheder, som deltager på InnovateFood. Overskriften for den udfordring, som de søger inspiration til på InnovateFood, lyder: ”Hvordan sikrer vi mejeriprodukters relevans i fremtidens bæredygtige kost?”

Kristian Østerling Eriknauer, vice president for Corporate Responsibility i Arla, ser frem til at få friske øjne på nogle af de konkrete problemstillinger, som fødevarevirksomheder søger svar på.

-          Vi får studerende til at se på problematikkerne fra flere forskellige perspektiver, og vi får videnskabsfolk til at belyse forholdene på en professionel måde. Aarhus Universitet besidder mange af de kompetencer, der skal til for at skabe en bæredygtig fødevareproduktion med sunde fødevarer for hele verdens befolkning og samtidig indsigt i de kulturelle og sociale forhold, man skal tage i betragtning, når vi ønsker at ændre indgroede madvaner, siger Kristian Østerling Eriknauer.

Han glæder sig til at knytte bånd til talentfulde studerende – og potentielt kommende medarbejdere – og dygtige forskere, som virksomheden kan fortsætte det gode samarbejde med.

-          Vi håber, at virksomhederne får nogle rigtigt gode, nye løsninger og viden med sig hjem. Og at de får slået endnu mere fast, at Aarhus Universitet vil arbejde sammen med fødevareindustrien for at gøre en forskel på området og understøtte væksten i erhvervet, siger Michelle H. Williams.

Danish Food Cluster er vært for Innovatefood.dk, og bag begivenheden står Aarhus Universitet, Foodjob Nordic, Region Midtjylland, Innovationsfonden, Danish Crown, Arla, VisitAarhus, Food-Tech 2018, Landbrug & Fødevarer og Invest in Denmark.

Institutleder Michelle H. Williams

Institut for Fødevarer/AU