Mød AU’s eksperter til Fodringsdag 2024

Kom til Fodringsdag 2024 og mød landets førende eksperter i kvægernæring og hør dem fortælle om den nyeste forskning på området.

Foto: DCA Fotoarkiv

Er du nysgerrig på, hvad den nye husdyrlov kommer til at betyde? Kan man mindske klimaaftrykket fra grovfoder?

Så kom til Fodringsdag 2024 den 10. september i MCH Herning Kongrescenter, hvor der som altid vil være masser af inspiration at hente.

Ledende eksperter vil gøre dig klogere på den nyeste forskning, og der vil blive mulighed for at høre mere om, hvad der rører sig inden for kvægernæringen i øjeblikket.

På dagen samles kvægrådgivere, dyrlæger, ansatte i foderfirmaer, forskere, undervisere og mælkeproducenter med særlig interesse i fodring. Dagen er arrangeret af Aarhus Universitet og SEGES Innovation.

Særligt fokus

Fodring har længe været i mediernes fokus, fordi man med ved at ændre fodersammensætningen og ved at bruge tilsætningsstoffer kan reducere udledningen af drivhusgasser fra landbruget.

Fra januar 2025 bliver det et lovkrav, at konventionelle malkekøer skal fodres med fedt eller Bovaer, og derfor har dette også et særligt fokus på årets Fodringsdag.

I løbet af dagen vil repræsentanter fra myndighederne, forskningsverdenen, producenter og rådgivningsvirksomheder forsøge at hjælpe med at forstå, hvordan lovgivningen kan implementeres.

Temaopdelt viden

Dagens oplæg er inddelt i en række temaer. Mere specifikt kan du blive klogere på:

• Ny husdyrlov med Bovaer eller fedt
    Hvordan sikrer vi god implementering, og hvad betyder det for klimaet og mælkeproduktionen?

• Sundhed
    Vi dykker ned i midtlaktations-mælkefeber og risikovurdering.

• Protein
    Hør om de tilpasningsmuligheder vi har ved ophør af kvægundtagelsen og betydningen af protein/kvælstofskilde for mælkeproduktionen.

• Klimaforbedret grovfoderproduktion
    Du lærer om klimaaftrykket ved dyrkning af græs, majs og roer,. Herunder også roe-ensilage og dets sammensætning, foderværdi og prøveudtagning.

Dyk ned i det fulde program i bunden af artiklen.

Vel mødt

Vi håber at se dig til en inspirerende dag i Herning 10. september. Lige nu kan du stadigvæk nå at sikre dig billet til en særlig early bird-pris, der kun gælder til onsdag 28. august.

Se det fulde program nedenfor eller tilmeld dig årets Fodringsdag allerede nu ved at klikke på linket her.

9:00: Morgenbrød
9:20:  Velkomst

Tema 1: Ny Husdyrlov med Bovaer eller fedt

9.25: Mulighed for støtte til reduktion af metanudledningen fra konventionelle malkekøer
v/ Jesper Lehman, Landbrugsstyrelsen
9.45: Bovaerkrav - hvordan sikrer vi god implementering?
v/ Nicolaj Ingemann Nielsen, SEGES Innovation
10.05: Fedtkrav – hvordan påvirker det klimaet, produktionen og mælkens sammensætning?
v/ Christian Børsting & Martin Weisbjerg, Aarhus Universitet

10.30:

Kaffe

10.55:

Analyse af råfedt og fedtsyrer i grovfoder i praksis
v/ Rudolf Thøgersen, SEGES Innovation

11.15: Er der Bovaer og fedt nok på hylderne?
v/ Birgitte Raun, DLG

Tema 2: Sundhed

11.35: Midtlaktations-mælkefeber: Risikovurdering baseret på døgnprofiler for ioniseret calcium, total-calcium og uorganisk fosfat i arterielt blod
v/ Niels Bastian Kristensen, Aarhus Universitet