Mad, mad, mad

Er du madglad? Så kom til Nordens store Food Festival i Aarhus 6.-8. september 2013, hvor mad er i centrum og kan opleves fra alle mulige forskellige underholdende, lærerige, udfordrende – og velsmagende vinkler. Fødevareforskere fra Aarhus Universitet er med på festivalen.

Der plejer at komme mange besøgende til Food Festival i Aarhus. Foto: Arkiv

Kan man måle og sætte tal på, hvor lækker en fødevare er? Var fortidens grønsager sundere? Kan varmt vand få æbler til at holde sig længere? Ja, ja og ja er svarene. Kom til Nordens store Food Festival på Tangkroen i Aarhus 6.-8. september 2013 og høre forskere fra Aarhus Universitet forklare, hvordan det hænger sammen.

På Food Festival bliver mad hyldet, tilberedt, forklaret, eksperimenteret med og konkurreret med – og publikum får tilbudt smagsprøver i lange baner. Temaer som Nordiske Dråber, Ballademad, Kornmarken, Havet og Søde Sager vidner om, at der er noget for enhver smag. Forskerne fra Aarhus Universitet, AU Årslev deltager med stande under temaet Madeksperimentariet og fra AU Foulum under temaerne henholdsvis Kødet og Mejeriet. Her kan man sige, at der er tale om lækker forskning i frugt, grønt, kød og mejeriprodukter.

På universitets stand kan du eksempelvis blive sat ind i, hvordan bær og urter kan bruges som naturligt konserveringsmiddel i kødprodukter. Nogle bær og urter indeholder stoffer, der hæmmer visse bakterier. Forskerne har undersøgt, hvilke bær og urter virker bedst mod bakterierne og, i samarbejde med Tulip og Hanegal, hvilke smagskombinationer smager godt. Få en smagsprøve på de nye og spændende naturprodukter og døm selv, om forskerne er på rette spor.

Du kan også prøvesmage gamle og nye sorter af grønkål og spidskål og vurdere, om kål smagte bedre i gamle dage samt høre, om moderne kål er mere sundt en gammeldags kål.

Smag er en smagssag

Hvis befolkningen skal spise sundt, og hvis nye fødevareprodukter skal gøre deres indtog, er det vigtigt, at vi som forbrugere accepterer produkterne. De skal kort og godt være appetitlige. Hvornår er et madprodukt lækkert? Er det kun smagen, der gør sig gældende? Eller betyder farve, sprødhed, eller andre faktorer også noget? At spise og drikke er en sanselig oplevelse, der inddrager alle sanser på samme tid.      Forskerne fra Aarhus Universitet forsker i dette område, der hedder sensorik. På Food Festival fortæller de om deres forskning – og du kan smage og bedømme nogle af de produkter, de arbejder med i deres forskning.

Forskerne fra Aarhus Universitet sætter produktionen af ost under lup fra græsmark til mejeri med henblik på at optimere osteproduktionen i de forskellige led i produktionskæden. På Food Festival står forskerne til rådighed for at vise og forklare, hvordan mælk forvandles til ost. Du kan lære, hvilken rolle salt spiller for ostens smag, struktur og holdbarhed og du kan endda selv få mulighed for at starte en ost.

Der venter publikum endnu flere smagsoplevelser og ny viden. På Food Festival fortæller forskerne fra Aarhus Universitet også om mørhed og kød, økologi, æbler under tag og dyrkning af spiselige planter i bymiljøet (urban farming) – og meget mere.

Læs mere om Food Festival her.

Flere oplysninger: Fuldmægtig Merete Brødsgaard Henriksen, Institut for Fødevarer, e-mail: merete.brodsgaard@agrsci.dk, telefon: 8715 8332