Kombination af landbrug og solenergi

- kom med til HyperFarm miniseminar og åben demo om AgriVoltaic d. 7. juni 2023

Foto: Jens Bonderup Kjeldsen

Ved at kombinere landbrug med solcelleteknologi skaber Agrivoltaic en dobbelt anvendelse af jorden ved at optimere afgrødeproduktionen og producere energi på en og samme tid. Et sådan system findes i HyPErFarm-projektet, et EU Horizon 2020 projekt. Det har til formål at udvikle og afprøve bæredygtige forretningsmodeller, der kombinerer afgrødeproduktion og energiproduktion ved hjælp af solcelleteknologi (Photovoltaic-teknologi). Projektet involverer flere interessenter, herunder forskere, teknologileverandører, afgrødeproducenter og forbrugere.

Den 7. juni 2023 inviterer HyPErFarm interesserede parter til at deltage i et miniseminar og en åben demo i AU Viborg for at lære mere om Agrivoltaics-konceptet, landmændenes opfattelser, kommercielle potentialer og meget mere. Miniseminaret vil omfatte forskere, landmænd og andre interessenter fra projektet og vil blive efterfulgt af en åben demo om eftermiddagen, hvor deltagerne kan besøge HyperFarm Agrivoltaic-systemet på AU Viborg og få en snak med projektets partnere.

Mini-seminar på engelsk

Om formiddagen vil Uffe Jørgensen fra Institut for Agroøkologi på Aarhus Universitet byde velkommen. Efter velkomsten vil Wouter Merckx fra KU Leuven give en kort oversigt over HyPErFarm-projektet, efterfulgt af Miriam Godinez Chavez fra Frauenhofer Inst. for Solar Energy Systems ISE, som vil diskutere Agrivoltaics-konceptet. Thomas Reher fra KU Leuven vil præsentere resultaterne af afgrøderesultaterne fra de belgiske forsøg, og Tom Schaeken fra Boerenbond vil fortælle om de belgiske landmænds opfattelse af Agrivoltaic.

Deltagerne vil også høre om udviklingen af et quickscan webværktøj til Agrivoltaic fra Cas Lavaert fra KU Leuven og om, hvad folk tænker, frygter og håber på i forbindelse med agrivoltaik fra Gabriele Torma fra AU Dept. of Management, Aarhus Universitet. Claus Hunsballe fra Hunsballe Grønt vil fortælle om sine erfaringer med at omdanne sit læhegn af plastik til et solcelleanlæg, mens Ole Green fra Green Agro vil fortælle om at plante fem ha bærbuske mellem solcellepaneler.

Formiddagens program afsluttes med en præsentation fra European Energy om de kommercielle potentialer ved Agrivoltaic og en diskussion af potentialerne for solceller i Region Midtjylland i forhold til resten af Europa ved Marta Victoria og Kamran Ali Khan Niazi fra Institut for Mekanik- og Produktion på Aarhus Universitet. Johannes Wilhelmus Maria Pullens fra Institut for Agroøkologi ved Aarhus Universitet vil diskutere opbygningen af AU's demoplatform for forskning i Agrivoltaic og præsentere de første resultater om mikroklimatiske virkninger.

Kom med i marken og se HyPErFarms Agrivoltaic system

Eftermiddagens program vil bestå af et feltbesøg på den åbne demo af HyperFarm AgriVoltaic-systemet på AU Viborg. Deltagerne vil få mulighed for at se systemet i aktion og lære mere om, hvordan det fungerer. Der vil blive serveret frokost i marken, ligesom der vil være mulighed for at netværke og få en snak med HyPErFarm partnere.

Mulighed for at deltage online

Deltagere, der ikke har mulighed for at komme til AU Viborg, kan deltage i formiddagens program online. Ved tilmelding til arrangementet kan deltagerne selv vælge, hvordan og hvornår de vil deltage.

Læs mere om arrangementet, se programmet og tilmeld dig her