Klimaprofessor og institutleder er blandt verdens forskningselite

Professor og institutleder Jørgen E. Olesen er igen i år blandt verdens 6.000 mest citerede forskere.

Jørgen E. Olesen Foto: Lise Balsby, AU Kommunikation

Hvis man har blot den mindste interesse i klimaændringer, grøn omstilling og fødevareproduktion, så har man uden tvivl stødt på Jørgen E. Olesen fra Institut for Agroøkologi ved Aarhus Universitet. Han stiller velvilligt op i TV og aviser af både international, national og lokal karakter. Han holder foredrag, deltager i debatmøder og rejser land og rige rundt for at dele sin viden med beslutningstagere.

Citeret næsten 17.000 gange

Og det er ikke kun i Danmark, vi har glæde af hans store viden indenfor klima og grøn omstilling af landbruget. Forskere fra hele verden værdsætte hans viden i så høj grad, at han er blevet citeret næsten 17.000 gange i løbet af sin karriere. Og igen i år er han citeret i en sådan grad, at han er kommet med på den fornemme liste over eliteforskere, der er citeret flest gange. Listen, der hvert år udarbejdes af Clarivate Plc. rummer blot 6.600 forskere fra hele verden. I år er der 55 danskere på listen, hvoraf 12 kommer fra Aarhus Universitet heriblandt Jørgen E. Olesen.

Clarivates liste over highly cited forskere omfatter eliteforskere indenfor flere forskellige kategorier og forskningsområder. Nogle af de kategorier er jordbrugsvidenskab, klinisk medicin eller ”cross field”. Det er sidstnævnte kategori, Jørgen E. Olesen hører til. Kategorien dækker forskere, der har gjort sig stærkt gældende med videnskabelige artikler på tværs af flere fagområder over det seneste årti.

Inspirere yngre forskere

Siden 1985 har Jørgen E. Olesen forfattet eller medforfattet et hav af artikler, rapporter, kronikker og andre publikationer, 333 af dem er publiceret i videnskabelige tidsskrifter.

”Det er dejligt med sådan en anerkendelse. Jeg synes, at det er vigtigt, at vi i Danmark og ved Aarhus Universitet er med til at præge den internationale forskning omkring den grønne omstilling landbrugets klima- og miljøudfordringer. Jeg håber blandt, at det her kan være med til at inspirere yngre forskere til at interessere sig for de her forskningsområder, ligesom det måske kan være med til at sætte skub i nogle bæredygtige løsninger til klimaudfordringer, vi står overfor,” siger han.

Yderligere information

Om Clarivate listen:  Listen ”Highly Cited Researchers” er udarbejdet af Clarivate Plc., der trækker på data og analyse, som er udført af bibliometriske eksperter og dataforskere fra Institute for Scientific Information ved Clarivate
Læs mere:  Du kan læse mere om Clarivate Plc., herunder udvælgelsesmetoden og hele listen over highly cites forskere 2021 her.
Kontakt:

Professor og institutleder Jørgen E. Olesen, Institut for Agroøkologi, Aarhus Universitet. Tlf. +45 40821659 eller mail jeo@agro.au.dk