Interaktiv konference om nyskabende spiseoplevelser

Inspireret af den udbredte anvendelse af teknologi i sammenhæng med COVID-19, er adjunkt Qian Janice Wang fra forskergruppen Fødevarekvalitet, Perception & Samfund ved Aarhus Universitets Institut for Fødevarer vært for en virtuel, interaktiv konference ud over det sædvanlige. Den første ReThink Eating Conference 2020 finder sted online den 3. december, og det er gratis at deltage.

Hvorfor spiser folk som de gør? Hvordan påvirker digital information vores fysiske virkelighed? Hvilken rolle kan teknologien spille i skabelsen af ??nye madoplevelser? Hvordan kan vi gentænke, hvad det betyder at spise sammen?

Dette er nogle af de spørgsmål, der vil blive stillet på ReThink Eating Conference 2020, der finder sted online den 3. december. Konferencen er gratis og åben for alle interesserede.

Adjunkt Qian Janice Wang fra forskergruppen Fødevarekvalitet, Perception & Samfund ved Aarhus Universitets Institut for Fødevarer er vært for ReThink Eating Conference 2020. Konferencen er en del af hendes Young Researcher Fellowship-projekt "Virtuelle og forstærkede smage: Udvidelse af menneskelig smagsopfattelse via nye sensoriske input" under Carlsbergfondet, hvor hun undersøger, hvordan vi kan bruge teknologi til at skabe nye spiseoplevelser.

Ikke en traditionel konference

- ReThink Eating 2020 er ikke en traditionel konference. Det er en invitation til at folk med forskellige baggrunde og discipliner kan mødes og brainstorme om fremtidens spiseoplevelser. På grund af COVID-krisen står det mere klart end nogensinde, at vi ikke kun skal gentænke, hvad vi spiser, men også hvordan vi spiser, og hvem vi kan dele et måltid med, siger Janice.

Den tværfaglige konference består ikke alene af hovedtaleren professor Charles Spence fra University of Oxford, der stiller spørgsmålet: Hvor er alle de magiske mad- og drikkeoplevelser? - Den består også af brainstorm-workshops, modererede interviews med spørgsmål fra publikum og en online eksperimentel middag.

- Når vi har en onlinekonference, skal vi ikke bare kopiere det, vi gør i det virkelige liv. Vi bør undersøge, hvad den digitale verden kan tilbyde os, som den fysiske verden ikke kan, siger Janice.

Janice, der har en baggrund inden for datalogi og eksperimentel psykologi, håber, at konferencen vil tiltrække folk med forskellig baggrund - forskere, studerende og enhver, der arbejder med mad, herunder kokke og andre fagfolk, der er interesserede i de muligheder, som ny teknologi tilbyder.

- Jeg håber, at der kan genereres nye forskningsideer på konferencen, og at vi kan skabe nye tværfaglige samarbejder - og i sidste ende flere nyskabende madoplevelser, siger Janice.

Læs mere om konferencen, se programmet og tilmeld dig her

Adjunkt Qian Janice Wang
Institut for Fødevarer, Aarhus Universitet