Institut på Aarhus Universitet opslår to professorstillinger

Institut for Fødevarer styrker sin forskningsprofil gennem opslag af to professorstillinger, der samtidig bliver de første på instituttet.

Aarhus Universitets’ Institut for Fødevarer opslår to professorater til besættelse medio juli. Foto: AU

Den forskningsmæssige profil oprustes på Institut for Fødevarer ved Aarhus Universitet, der netop har opslået to professorater.

Professorstillingerne giver foruden et forskningsmæssigt lederskab for to forskningsgrupper også en plads i instituttets ledelse – og dermed stærk indflydelse på instituttets fremtidige succes og vækst.

Den ene af de to stillinger bliver som professor inden for Sensory og Consumer Science.

- Vi håber at tiltrække en meget kvalificeret kandidat med en betydelig international erfaring. Vi har fantastiske faciliteter og en meget succesfuld forskningsgruppe. Desuden forudser vi, at der er mange forskningsmuligheder inden for fødevarer, sensorik og sundhed, som der er meget stor fokus på, forklarer Michelle Williams.

Den kommende professor forventes endvidere at medvirke til at skabe gode samarbejdsrelationer til MAPP-centret ved Aarhus Universitet og andre relevante aktører på og udenfor universitetet.

- Vi forventer, at forskningsområdet vokser betydeligt de kommende år i takt med industriens mål om at øge eksporten. For at opnå det mål er der et reelt behov for at forstå markedets sensoriske opfattelse og forbrugerpræferencer på centrale eksportmarkeder for at sikre danske firmaers udvikling og position og brande deres fødevareprodukter på en succesfuld måde, siger Michelle Williams.

Tilsvarende forventer Michelle Williams, at instituttet lykkedes med at tiltrække en kvalificeret forsker til professorstillingen inden for Dairy Protein Chemistry. En stilling, som også omfatter ledelse af en forskergruppe på instituttet.

- Inden for dette forskningsfelt har vi brug for en forsker med stærk akademisk baggrund og en dokumenteret erfaring for samarbejde med industrien. Den tilknyttede forskergruppe er meget dygtig, så der er behov for en leder, som har fokus på den forskningsmæssige kvalitet og kan levere fremragende forskning, der gør vedkommende til en afgørende partner for globale mejeriselskaber, forklarer Michelle Williams.

Hun påpeger endvidere, at instituttet er på udkig efter en kandidat, der kan medvirke til at styrke og udbygge forskningsområdet, som har stor global bevågenhed.

- Vi vil være blandt industriens foretrukne partnere til at udvikle værktøjer og metoder, viden og nye produkter, der kan gavne industrien, siger Michelle Williams.

Link til stillingen ”Professor in Sensory and Consumer Sciences and Science Team Leader
Link til stillingen “Professor in Dairy Protein Chemistry and Science Team Leader

Begge stillinger har ansøgningsfrist 19. juli.

Yderligere oplysninger: Institutleder Michelle Williams, telefon: 8715 8335, mobil: 2517 0049, e-mail: michelle.willams@agrsci.dk