Global opvarmning er dårligt nyt for danske solbær

Klimaændringerne er ved at være en hæmsko for produktionen af solbær i Danmark. De nuværende kommercielle sorter af solbærplanter er ikke alle tilpasset tørke og hede.

Det danske klima begynder at være for varmt for danske solbær. Foto: Helle K. Sørensen

For lidt vand, for meget varme og mere uforudsigelighed – det er det, som det ændrede klima i Danmark byder på allerede nu. Det påvirker den danske produktion af solbær. Produktionen er baseret på sorter, der er tilpasset danske forhold. Men hvad sker der med solbærrene, når det danske klima ændrer sig? Det har ph.d. Nataša ?erekovi? fra Aarhus Universitet undersøgt og hendes konklusion er klar: Det nye danske klima, med mere tørke om sommeren, mildere vintre og varmere somre er ikke det, som de nuværende kommercielle sorter af danske solbær ynder.

- Globale klimaændringer bliver efterhånden begrænsende for produktionen af solbær med de nuværende kommercielle sorter. Gennem de seneste dyrkningssæsoner er vejrforholdene blevet mere ekstreme med længere perioder med tørke, mildere vintre og varmere somre, hvilket har en negativ indflydelse på produktiviteten og bæredygtigheden i solbærproduktionen, siger hun.

Formålet med hendes studier var at undersøge solbærs fysiologiske og molekylære respons på tørkestress. En bedre forståelse af planternes reaktioner på tørke og varme kan bidrage til forædling af sorter, der kan opnå et højt udbytte under fremtidige vejrforhold.

Resultaterne viste, at når solbærplanterne blev udsat for tørkestress under blomstringen, lukkede de delvist for spalteåbningerne i deres blade for at begrænse fordampningen. Bladarealet blev reduceret og vægten af både blade og blomster var mindre. Blomsterne faldt af og der var ingen ny blomstervækst. I nogle solbærsorter resulterede tørke under blomsterdannelsen, som sker lige efter høst, at der dannes færre blomsterklaser per bladhjørne.

Ved at undersøge, hvad der skete i planten på molekylært niveau, kunne Nataša ?erekovi? fastslå, at vandmangel førte til, at en del gener, der blandt andet påvirker plantehormoner, cellevægskomponenter og cellecyklus, blev op- eller nedreguleret.

- Det tyder på, at solbær er følsom overfor tørke i de perioder, hvor blomsterne dannes og springer ud. Tørke reducerer plantevæksten, men hvor meget og i hvor høj grad planten kan kompensere, når der igen kommer vand, afhænger af, hvilken sort af solbær, der er tale om. Det er vigtig information i forbindelse med valg af sorter og forædling af tørkeresistente sorter, siger Nataša ?erekovi?.

Yderligere oplysninger: Forskergruppeleder Karen Koefoed Petersen, Institut for Fødevarer, KarenK.Petersen@agrsci.dk, telefon: 8715 8336