Genetisk fremgang i kvægavlen kan øges markant

Systematisk brug af reproduktionsteknologi på de bedste hundyr giver op til 34 procent større avlsfremgang hos kvæg.

Den seneste udgave af Ny KvægForskning er udgivet. Foto: Jesper Rais

Optimeret ægtransplantation i kombination med genomisk selektion for at finde de bedste avlsdyr kan bidrage til at øge den genetiske fremgang i kvægavlen med op til 34 procent ifølge beregninger foretaget af seniorforsker Anders Christian Sørensen fra Institut for Molekylærbiologi og Genetik ved Aarhus Universitet og Jørn Rind Thomasen fa VikingGenetics.

Anvendelse af reproduktionsteknologi som ægtransplantation har givet et løft til kvægavlen, men endnu en fremgang kan opnås ved at bruge genomisk selektion til at finde de bedste donordyr af henholdsvis æg og sæd. Med genomisk selektion kan dyrene udvælges allerede som ungdyr. Ved at øge antallet af avlsdyr kan stigningen i indavlen bedre holdes nede. Læs mere i den seneste udgave om denne undersøgelse i den seneste udgave af Ny KvægForskning, hvor du også kan læse om ensilage af efterårsgræs, der gav mere mælk end ensilage af forårsgræs, om avl efter specielle mælkekvalitetsegenskaber i det dansk-svenske Milk Genomics initiativ og om hvor meget produktionen øges hos malkekøer, når energiindholdet i foderrationen øges.