Fremtidens Fødevarer - Aarhus Universitet på årets Food Festival

Igen i år bliver et bredt udsnit af fødevareforskningen på Aarhus Universitet præsenteret på årets Food Festival, der løber af stablen d. 6.-8. september på Tangkrogen i Aarhus.

Foto: Ida Marie Jensen, AU Foto

Aarhus Universitets Institut for Fødevarer har et telt på festivalpladsen, hvor man kan få en snak med forskere og studerende, der står klar til at gøre publikum klogere på, hvordan forskningen bidrager til sundere og mere bæredygtige fødevarer i fremtiden.

I år vil forskningsaktiviteterne, der præsenteres i AU FOOD teltet blandt andet omfatte:

• Erstatning af konventionel gylle i økologisk frugt- og grønsagsdyrkning – Planter skal give kvælstof – og god jord
  • Nye højværdi bærprodukter – Fokus på nye arter og sorter samt fremstillingsmetoder
  • Hvordan kan vores spiseoplevelse optimeres? Hør om sensorik og hjælp med at smage og bedømme
  • Green pork – Hvordan smager grøn gris fodret med græs-protein?
  • Alternative proteiner – proteiner fra grøn biomasse
  • Hvordan ser fremtidens proteinafgrøder ud – Selektion af planter, der kan modstå store temperaturudsving og tørke.

Herudover vil AU FOOD afholde en Master Class i vinsmagning med en videnskabelig tilgang. Deltagerne vil lære at smage på vin, og få indblik i den videnskabelige og psykologiske baggrund for, hvordan vinen opleves og beskrives, når alle sanser sættes i spil. Se mere på Food Festivals hjemmeside.

-Vi har været med på Århus Food Festival alle årene, og det har altid været en fornøjelse at opleve publikums interesse og begejstring for fødevareforskningen. Det er også et inspirerende sted for forskerne at finde nye samarbejdspartnere, så vi glæder os igen i år til at deltage på festivallen-, fortæller institutfuldmægtig Merete Brødsgaard Henriksen, der er tovholder på AU FOODS aktiviteter på festivallen.