Forskere og studerende viser nye veje til sund mad

InnovateFood er et nyt initiativ, som ønsker at bringe viden fra universiteterne hurtigere ind i fødevareindustrien med henblik på at skabe nye, innovative løsninger inden for fødevarebranchen.

InnovateFood tager udgangspunkt i 12 konkrete problemstillinger, som de deltagende virksomheder har formuleret. Foto: Jesper Rais

Aarhus Universitet er partner i arrangementet InnovateFood, hvor forskere og studerende sammen med repræsentanter fra branchen skal finde svaret på nogle af de udfordringer, fødevarevirksomhederne har med at producere sundere mad.

InnovateFood finder sted i Aarhus fra den 31. august til 1. september 2017 samtidig med Food Festival, European Food Venture Forum, Aarhus Festuge, Aarhus Europæisk Kulturhovedstad 2017 og Better Food for More People.

Skræddersyede ekspertteams skal løse udfordringer

InnovateFood tager udgangspunkt i 12 konkrete problemstillinger, som de deltagende virksomheder har formuleret. Udfordringerne kommer både fra de allerstørste virksomheder og de mindste iværksættere i ind- og udland. De 12 cases vil blive behandlet i et åbent innovations set-up i InnovateFood Challenge, hvor både et tværfagligt, skræddersyet ekspertpanel med relevante forskere og fagpersoner og et panel bestående af udvalgte studerende vil bearbejde udfordringen.

Michelle Williams, institutleder på Institut for Fødevarer ved Aarhus Universitet, siger:

- Dette er en unik mulighed for forskere og virksomheder for sammen at løse nogle helt konkrete problemstillinger i forhold til udvikling og produktion af sunde fødevarer. Virksomhederne får adgang til den nyeste, forskningsbaserede viden til deres videre arbejde, og forskere og studerende får et højaktuelt indblik i, hvilke udfordringer branchen står med lige nu.

En af de virksomheder, der har formuleret en konkret udfordring, som de ønsker løsningsforslag til ved InnovateFood, er Arla: Mejerigiganten ønsker nye input til, hvordan mejeriprodukter kan indgå i en fremtidig, bæredygtig kost.

Hele casebeskrivelsen kan ses her.

Fra teori til praksis

En særlig aktør ved InnovateFood er de studerende, som vil udgøre det ene panel i InnovateFood Challenge.

Dette er en god chance for studerende for at omsætte teoretisk viden til praksis og samtidig profilere sig overfor potentielle fremtidige arbejdsgivere.

Der er 60 pladser til studerende, og hvis man er interesseret i at deltage i InnovateFood Challenge, kan man ansøge her. Man kan både melde sig som generelt interesseret eller ansøge om at komme på en konkret case, man gerne vil bidrage til at løse.

Deadline for ansøgning er 31. marts.  Det er gratis for studerende at deltage.

Danish Food Cluster, der omfatter 140 store og små fødevarevirksomheder, organisationer og universiteter, herunder Aarhus Universitet, er vært for eventet. og partnerne bag InnovateFood tæller, udover Aarhus Universitet: Foodjob.dk, Region Midtjylland, Innovationsfonden, Danish Crown, Arla, VisitAarhus, Landbrug & Fødevarer og Invest in Denmark.

Yderligere information

Læs mere om InnovateFood