Fødevaresatsning i nyt gear

Det midtjyske fødevareerhverv skal rustes til et globalt fødevaremarked, hvor der stilles stigende krav om kvalitet og fødevaresikkerhed. DCA er repræsenteret i Vækstforums fødevareråd, der er undervejs med at justere strategien for fødevaresatsningen i Region Midtjylland.

Vækstforums fødevareråd i Region Midtjylland justerer sin strategi, så den sikrer erhvervet optimale rammer i en globaliseret verden. Niels Halberg, direktør i DCA, sidder i rådet. Foto: AU Kommunikation

Stigende efterspørgsel på fødevarer af høj kvalitet, som følge af vækstøkonomiernes større middelklasser. Det er en realitet for Danmarks fødevarevirksomheder, som kan stå på tærsklen til et sandt væksteventyr, men spørgsmålet er, om erhvervet har de optimale rammer.

Det var et af emnerne på det seneste møde i Vækstforums fødevareråd i Region Midtjylland, som blandt andet har direktør i DCA – Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug, Niels Halberg, som medlem.

Han ser store perspektiver i en globaliseret verden, der efterspørger produkter med høj kvalitet og ikke mindst en høj fødevaresikkerhed.

- Regionens fødevareerhverv står stærkt i et fremtidigt vækstscenarie. Det skal vi værne om, og vi skal være med til at understøtte væksten og virksomhederne med blandt andet forskning, innovation og vidensudveksling, siger Niels Halberg.

Vækstforums fødevareråd i Region Midtjylland fungerer som faglig sparringspartner for Vækstforum og har været involveret i at udarbejde og implementere første version af den midtjyske fødevarestrategi ”Klog Hverdagsmad som sund forretning”.

Nu skal rådet arbejde med næste generation af strategien. Den skal blandt andet tage højde for, at Region Midtjylland i mellemtiden har fået en særlig rolle i det danske fødevarelandskab.

I regeringens Vækstplan for fødevarer og i partnerskabsaftalen mellem regeringen og Vækstforum for Region Midtjylland fremhæves, at regionens indsats på fødevareområdet fremadrettet kan være til gavn for erhvervslivet i andre regioner.

- Så nu skal der bygges videre på de gode erfaringer og resultater, som den midtjyske indsats har medført gennem de seneste fem år, og vi skal fortsat have ambitionerne om at skabe endnu mere vækst og udvikling i fødevareerhvervet. Det bliver en spændende opgave, hvor der ligger et stort potentiale for det midtjyske videnmiljø og fødevareerhverv, siger formand for fødevarerådet Greta Jakobsen, der er direktør for Højmarkslaboratoriet.

Erik Sejersen, afdelingschef i Region Midtjylland, supplerer:
- Nu skal vi i dialog med blandt andre Erhvervs- og Vækstministeriet om videreudbygningen og fokuseringen af regionens fødevaresatsning. En satsning, som kommer til at handle meget om produkter og innovation.

I forvejen understøtter den midtjyske fødevareindsats via operatøren Future Food Innovation virksomhederne på flere fronter – eksempelvis via skræddersyet hjælp til konkrete innovationsforløb ude i selve virksomheden, arrangementer som ’Mød en forsker’ og ’Innovationcamps’, hvor studerende giver virksomhederne friske bud på løsning af en konkret udfordring.

Regionens strategi på området forventes godkendt i Vækstforum og senere i regionsrådet i løbet af 2014 og klar til implementering primo 2015.

Yderligere oplysninger: Direktør Niels Halberg, DCA – Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug, Aarhus Universitet, telefon: 2963 0093, e-mail: niels.halberg@dca.au.dk