Fødevarekonference sætter turbo på innovation

I starten af september 2013 var Aarhus Universitet vært for den årlige European Food Venture Forum - en stor international konference, som sætter innovation, entreprenørskab og erhvervssamarbejde i fødevareindustrien på dagsordenen. Resultatet er et styrket bånd mellem branchens aktører.

Ved dette års European Food Venture Forum afholdt på Aarhus Universitet fik omtrent 20 iværksættere inden for fødevarebranchen mulighed for at teste deres idéer på et panel bestående af 30 investorer og brancheeksperterFoto: GotFat Productions

Omtrent 20 iværksættere fra ind- og udland præsenterede nye idéer for et panel bestående af 30 investorer og brancheeksperter ved dette års European Food Venture Forum (EFVF), som blev afholdt i iNANO-bygningen på Aarhus Universitet i starten af måneden. Iværksætternes ideer var meget forskelligartede og omfattede emner som øko-innovation, forarbejdning af fødevarer, fødevaresikkerhed, sundhed, funktionelle fødevarer, ernæring, selvforsyning, bæredygtighed og affaldshåndtering.

Formålet med konferencen var at sætte turbo på innovationen i fødevarebranchen og skabe et stærkt business to business-netværk mellem fødevarebranchens mange forskellige aktører. Institutleder på Institut for Fødevarer, Michelle Williams, glæder sig over de spændende oplæg.

- De danske fødevarevirksomheder fik konstruktive input fra den europæiske fødevaresektor. Og Aarhus Universitet har også en væsentlig rolle at spille i innovationsprocessen. Vi fik mulighed for at vise vores tilpasning til og fokus på den danske fødevareindustri og vores strategiske engagement i forskning og uddannelsen inden for fødevarer, siger Michelle Williams og uddyber:

- Fødevareforskningen på Aarhus Universitet bidrager med både grundlæggende og anvendt viden og teknologi inden for animalske og vegetabilske fødevarer. Vi arbejder målrettet for at fremme en bæredygtig og sikker fødevareproduktion.

Et af de vigtige budskaber fra konferencen er, at virksomhederne har brug for velvillige investorer, samarbejdspartnere med komplementære teknologier og en god forståelse af markedet for at få succes med deres innovative tiltag.

På konferencen var der også interessante diskussioner om de vigtigste barrierer for samarbejde om udvikling af innovative projekter og de centrale kriterier for at få succes som iværksætter.

Yderligere oplysninger: Institutleder Michelle Williams, e-mail: michelle.williams@agrsci.dk, telefon: 8715 8335, mobil: 2517 0049