Fiberrige fødevarer undersøges for virkning mod kræft, diabetes og hjertesygdomme

Forskere ved Aarhus Universitet indgår i projekt, som vil undersøge om fiberrige fødevarer kan forbedre overlevelsen for personer med kræft, hjertesygdomme og type 2-diabetes.

Forskere ved Aarhus Universitet medvirker i et nyt forskningsprojekt, hvor fiberrige fødevarer skal undersøges for gavnlige effekter i forhold til type 2-diabetes, hjertesygdomme og brystkræft. Foto: Janne Hansen, AU

Der kan være håb forude for personer, som har kræft, hjertesygdomme eller type 2-diabetes. Fire studier har rettet opmærksomheden på lignaner, der er plantekomponenter, som findes i fiberrige fødevarer i særdeleshed fuldkornsrug.

Studierne, der blev offentliggjort for nyligt, indikerer, at et højt niveau af lignan i blodet hos kvinder med brystkræft kan medføre en forbedret overlevelse. Endvidere viser studierne, at der kan være tilsvarende fordelagtige effekter for patienter, der lider af andre kræftformer, og muligvis hjertesygdomme og type 2-diabetes.

Forskerne ved Aarhus Universitet deltager i forskningsprojektet ”Elin: The effects of enterolignans in chronic disease” under ledelse af Center for Kræftforskning, Kræftens Bekæmpelse, som vil undersøge om lignanindhold i blodet er relateret til overlevelse hos danskere med kræft i bryst, tyktam eller prostata samt med diagnosticeret hjertesygdom eller type 2-diabetes.

De publicerede studier betegnes imidlertid som utilstrækkelige, fordi de ikke er statistisk stærke, og derfor vil ELIN-projekt basere en kommende undersøgelse af lignan-indholdet på en stor befolkningsundersøgelse.

Forskerne håber derved på, at de kan dokumentere en sammenhæng mellem et høj lignan-indhold og højere overlevelsesgrad.  Desuden vil de arbejde hen imod udvikling af nye innovative fødevarer:

-          Vi vil arbejde med at udvikle fødevarer med ekstra højt indhold af lignaner. Disse fødevarer skal vi teste spisekvaliteten af og samtidig undersøge, om de er i stand til at påvirke både lignanindholdet i blodet og de biologiske markører, som har betydning for udvikling af sygdommene, forklarer professor Knud Erik Bach Knudsen fra Aarhus Universitet.

Studierne vil blive udført både på mennesker og grise.

Elin-projektet har modtaget 13,8 mio. kr. i støtte fra Det Strategiske Forskningsråds programkomité for sundhed, fødevarer og velfærd, og projektet starter 1. juli 2013 og varer fire år. Forskerne håber, at projektet kan danne grundlag for kostanbefalinger og specialudviklede fødevarer rettet mod de mange danskere, der lever med kræft, hjertesygdomme eller type 2 diabetes.

I projektet medvirker endvidere Department of Food Science, Swedish University og Agricultural Science samt fødevareproducenten Lantmannens forsknings- og udviklingsafdeling.

Yderligere oplysninger: Professor Knud Erik Bach Knudsen, Institut for Husdyrvidenskab, telefon: 8715 8063, mobil: 2064 7598, e-mail: knuderik.bachknudsen@agrsci.dk