Erhvervsklynge om biomasse indvies

Der er et stort erhvervs- og samfundsmæssigt potentiale i dyrkning og raffinering af biomasse – nu skal potentialet udnyttes via forretningsklyngen biocluster.dk. Klyngen lanceres 18. juni ved et stort anlagt åbningsarrangement i Agro Business Park.

Biocluster.dk er navnet på et nyt klyngeinitiativ, der fokuserer på forretningsmuligheder og innovation i omstillingen fra det fossile til det biobaserede samfund. Klyngen lanceres 18. juni ved et stort anlagt åbningsarrangement i Agro Business Park. Foto: Colourbox

Biocluster.dk er navnet på et nyt klyngeinitiativ, der fokuserer på forretningsmuligheder og innovation i omstillingen fra det fossile til det biobaserede samfund. Initiativet har fokus på hele værdikæden fra produktion af biomasse over logistik til forarbejdning og raffinering af biobaserede produkter.

Etableringen af klyngen, der skal accelerere erhvervsudvikling og udbygge den regionale styrkeposition, markeres med et åbningsarrangement 18. juni på Agro Business Park. Her er inviteret en række vigtige aktører – herunder flere af de partnere, der tegner konsortiet bag initiativet.

Borgmester Søren Pape Poulsen fra Viborg Kommune taler om ”Derfor bor bioøkonomien i Viborg”, Jan Mousing fra Landbrug & Fødevarer holder oplægget ”Styrkelse af dansk innovation & konkurrenceevne inden for bioøkonomien”, mens prodekan Kurt Nielsen fra Aarhus Universitet skal tale om ”Perspektiver og investering i bioøkonomisk forskning”.

Alle er velkomne til arrangementet, men arrangementet har særlig interesse for virksomheder, der har aktiviteter med relevans for dyrkning og forarbejdning af biologiske råvarer.

- Forskningen viser, at der er et stort og uudnyttet potentiale for at producere biobaserede produkter frem erstatte fossile - og lige nu sker der en rivende udvikling på området. I Danmark og specielt i Region Midtjylland har vi særlige kompetencer og muligheder for at skabe grøn vækst inden for biobaseret produktion. En forudsætning for at udnytte potentialet og deltage i udviklingen er imidlertid, at virksomheder og vidensmiljøerne arbejder sammen; og formålet med Biocluster.dk er netop at skabe samarbejde, siger chefkonsulent i DCA – Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug Claus Bo Andreasen, der er en af initiativtagerne til klyngen.

Bag initiativet står et konsortium bestående af Region Midtjylland, Aarhus Universitet, Landbrug & Fødevarer, Viborg Kommune, VIBORGegnens Erhvervsråd og Agro Business Park.

Yderligere oplysninger: Chefkonsulent Claus Bo Andreasen, DCA – Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug, telefon: 87 15 12 78, e-mail: clausbo.andreasen@agrsci.dk