Aarhus Universitets segl

Det kniber med motivationen for at spise mindre kød – hybridprodukter kan være første skridt

En ny rapport fra Aarhus Universitet har undersøgt danskernes villighed til at erstatte kød med såkaldte hybridprodukter, der er en blanding af kød og planter. Næsten halvdelen af danske forbrugere har prøvet produkterne, og denne gruppe er positivt stemt, viser undersøgelsen.

Foto: Canva.com

Danskerne har generelt et ønske om at ændre deres kostvaner, men få af os gør noget ved det. Hvis ikke kødet skal tages helt ud af ligningen, kan hybridprodukter være en af vejene til at få danskerne til at spise mere klimavenligt.

Den type "genvej" har nemlig potentiale, fordi de ikke kræver en kostomlæging, fortæller forskere i en ny rapport fra Aarhus Universitet, hvor danskernes motivation, barrierer og holdninger, når det kommer til hybridprodukter er blevet undersøgt.

Hvad er hybridprodukter?

I rapporten har forskerne defineret hybridprodukter som kød tilsat planteprotein og/eller grøntsager eller andre planter.

I køledisken vil forbrugere typisk møde dette som hakket kød tilsat grøntsager, ærteprotein eller lignende.

Hybridprodukter dækker i denne kontekst altså ikke over nyere tiltag, hvor producenter blander forskellige typer kød – for eksempel oksekød og kylling – for at tilbyde forbrugeren et produkt med et mindre klimaaftryk.

Flertallet er tilbageholdende Rapporten viser, at de forbrugere, der allerede har prøvet produkterne, er overvejende positivt stemt, mens dem, der endnu ikke har prøvet produkterne, er anderledes skeptiske.

Generelt ser forbrugerne hybridprodukter som et mere bæredygtigt alternativ, og det afspejles også i den gruppe forbrugere, der har prøvet produkterne.

”De danskere, der har prøvet hybridprodukter, er generelt mere bekymrede for klimaet og har mere fokus på at spise sundt,” forklarer Esben Durhuus Lejsgaard, videnskabelig assistent ved MAPP Centeret ved Aarhus Universitet. Centeret forsker i værdiskabelse i fødevaresektoren for forbrugere, industri og samfund.

Motivationen er lav

Undersøgelsen peger på, at motivationen for at spise mindre kød er lav. Ni ud af ti danskere spiser kød hver dag eller regelmæssigt hver uge, og forskerne ser ikke en stor villighed til at ændre på dette.

”Størstedelen af forskningen viser, at det kniber med motivationen, når vi taler kostomlægning,” siger Esben Durhuus Lejsgaard.

En af de ting, der afgør, hvor villig en forbruger er til at skifte kød ud med planter, er et begreb, der kaldes kødtilknytning. Det dækker bredt set over, hvilke positive følelser og holdninger forbrugeren har i forhold til kød.

Generelt har danskerne en høj kødtilknytning, og jo højere kødtilknytning, jo lavere villighed er der til at prøve hybridprodukter med kød og planter, fortæller forskeren.

”Det er en interessant tendens, fordi det handler jo ikke nødvendigvis om, at forbrugeren ikke vil have blandet kød og grøntsager. Folk tilbereder jo allerede hybridmåltider, de tilsætter bare selv grøntsagerne,” siger han.

Grænse omkring 20 procent

Hybridprodukter er en relativt ny tendens, der har bredt sig over landet det seneste årti. Forholdet mellem kød og planter har været varierende, og i nogle tilfælde var andelen af grøntsager helt oppe på 50 procent.

Forskernes undersøgelse peger på, at der er en øvre grænse for, hvor stor en andel grøntsager eller bælgfrugter, forbrugerne er villige til at acceptere.

Undersøgelsen indikerer, at den øvre grænse ligger på omkring 20 procent planteindhold, hvis produkterne skal have succes i en bredere del af befolkningen.

”På nuværende tidspunkt ser vi et maksimalt accepteret planteindhold på omkring 20 procent, men det kan ændre sig, som forbrugeraccepten af disse produkter stiger,” siger Esben Durhuus Lejsgaard.

Kan være en genvej

Undersøgelsen peger på, at forbrugerne generelt opfatter hybridprodukter som mere bæredygtige end rene kødprodukter.

På nuværende tidspunkt har næsten halvdelen prøvet et hybridprodukt, og dem, der har, er positivt stemt, når det kommer til både smag og prissætning. Derfor tror forskerne også på, at produkterne kan udbredes til en bredere del af befolkningen.

”Vi ser i vores undersøgelse, at hybridprodukterne ikke afskrækker forbrugerne – faktisk tværtimod – dem der har prøvet dem, vurderer dem relativt højt,” siger han, og konstaterer:

”Alt i alt tyder undersøgelsen på, at hybridprodukter kan være et første skridt på vejen mod en kost, der i højere grad er plantebaseret.”

Undersøgelsen er en del af det årligt tilbagevendende Kvalitetsindeks. Her stilles omkring 1000 danskere hvert år en række allerede fastlagte spørgsmål samt en række spørgsmål, der relaterer sig til årets tema.

Hvad er Kvalitetsindekset?

Kvalitetsindekset er en årlig undersøgelse af forbrugernes opfattelse af fødevare- og madkvalitet, som er blevet udgivet siden 2014.
 
Årets rapport fortsætter kortlægningen af danskernes opfattelser om og forbrug af kvalitetsfødevarer. Formålet med rapporternes undersøgelser er at skabe viden, der kan bidrage til politikudvikling, der kan fremme danskernes forbrug af kvalitetsfødevarer.
 
Rapporten består af det faste Kvalitetsindeks, og siden 2016 har den også indeholdt et årligt skiftende tema, som i år undersøger danskernes motivation, barrierer og holdninger i forhold til hybridprodukter. Tidligere års temaer har fx været klimaanprisninger (2021), danskernes holdninger til de officielle kostråd (2022) og fokus på mindre klimabelastende fødevarer (2023).
 
Undersøgelsen er en del af den forskningsbaserede rådgivning, Aarhus Universitet udfører for Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. Resultaterne udgives hvert år som en DCA-rapport.

Kontakt:
Esben Durhuus Lejsgaard
esbendl@mgmt.au.dk

Supplerende oplysninger

Vi bestræber os på, at alle vores artikler lever op til Danske Universiteters principper for god forskningskommunikation.

For mere information se deklarering i databladet i følgende:

”Kvalitetsindeks 2024 – Fokus på hybridprodukter”