Danske og brasilianske forskere og virksomheder udveksler agrotech-løsninger

Et nyt innovationssamarbejde, som involverer Aarhus Universitet og det brasilianske landbrugsuniversitet ESALQ, skydes i gang med en webinarserie den 17. - 23. september. Her vil danske tech-løsninger blive præsenteret for brasilianske interessenter inden for landbrugsforskning, -innovation og -erhverv.

Foto: Colourbox

Et nyt dansk-brasiliansk projekt skal understøtte forskningssamarbejder og vidensdeling inden for præcisionslandbrug, fødevarer, madspild og bæredygtighed. I projektet deltager MAPP Centret, Institut for Fødevarer, Institut for Agroøkologi og Institut for Ingeniørvidenskab fra Aarhus Universitet samt det højt estimerede landbrugsuniversitet ESALQ/University of Sao Paulo.

Den første aktivitet i projektet er et webinar, som finder sted den 17. – 23. september. Her vil der blive drøftet landbrug og innovation i en dansk-brasiliansk sammenhæng, med særligt fokus på præcisionslandbrug og digitale løsninger. Målet er at etablere netværk for innovationssamarbejde og fælles forskningsprojekter.

Der gennemføres fem webinar-sessioner på engelsk, og de finder sted via Zoom-platformen. Hver session er modereret af professorer fra Esalq, São Paulo Universitet og inkluderer præsentationer af landbrugstekniske løsninger fra danske start-ups og virksomheder. Sessionerne løber over en time og et kvarter hver dag over de fem dage.

Webinarerne er målrettet professorer, forskere, nystartede og etablerede virksomheder, offentlige institutioner og fonde fra både Brasilien og Danmark. Deltagerne opfordres til at indsende forslag til samarbejde og fælles projekter via onlineformularer efter sessionerne.

I støbeskeen er også en webinarserie, hvor brasilianske agrotech-løsninger præsenteres for danske interessenter, et brasiliansk delegationsbesøg til Danmark og en Innovation Camp i Brasilien for danske forskere og virksomheder.

Læs mere om webinaret og find oplysninger om tilmelding her