AU FOOD-forsker modtager Young Scientist Research Award

Mario M. Martinez fra Institut for Fødevarer, Aarhus Universitet, modtager den prestigefyldte pris Young Scientist Research Award fra Cereals & Grains Association for sit fremragende arbejde med kulhydratpolymerer, der kan bruges til at skabe sunde og bæredygtige løsninger til fødevareindustrien.

Mario M. Martinez’ forskning fokuserer på strukturen, hydrodynamikken og interaktioner mellem kulhydratpolymerer og deres strukturelle modifikation gennem procesintensiverende teknologier. Her er han under et forsøg med en dobbeltskrueekstruder i pilotskala på Buhler Food Application Center i Minneapolis, USA. Foto: Eugene Dust.

Mario M. Martinez, lektor ved Institut for Fødevarer, Aarhus Universitet, modtager prisen Young Scientist Research Award fra Cereals & Grains Association.

Prisen uddeles til en person for fremragende bidrag inden for grundlæggende og anvendt forskning i kornvidenskab med forventning om, at bidragene vil fortsætte.

- Young Scientist Research Award er en af ??de bedste anerkendelser af mit arbejde fra medforskere. Da jeg som studerende blev medlem af Cereals & Grains Association, overvejede jeg aldrig, at det ville blive muligt at modtage denne pris. Min varmeste tak går til Cereals & Grains Association og alle, der har hjulpet mig i min professionelle udvikling, siger Mario M. Martinez.

- Der er et stort, fremtidigt behov for sikre fødevarer, der er til at betale for, og som både tager højde for stigningen i kostrelaterede kroniske sygdomme og i den miljømæssige påvirkning. Min forskning handler kort fortalt om at forstå vegetabilske fødevarer og om at omdanne polymerstrømme fra fødevare- og landbrugsområdet til sunde og bæredygtige råmaterialer til fødevare- og emballageindustrien, siger Mario M. Martinez.

Cereals & Grains Association begrunder valget af Mario M. Martinez med hans talrige stipendier og artikler i højt citerede videnskabelige tidsskrifter inden for fødevare- og polymervidenskab, der afspejler hans fremragende forskning.

Om Cereals & Grains Association

Cereals & Grains Association er en global, nonprofit-organisation, der består af næsten 2000 videnskabsmænd og fagfolk i fødevareindustrien, der arbejder for at fremme forståelsen og viden om kornkornvidenskab og produktudvikling gennem forskning, ledelse, uddannelse, teknisk service og fortalervirksomhed.

Besøg Cereals & Grains Associations hjemmeside her

Se prisuddelingen, der blev afholdt online, i denne video

Kontakt

Mario Martinez-Martinez, lektor, Institut for Fødevarer, Aarhus Universitet, e-mail: mm@food.au.dk - mobile: +4522406595.