Aarhus Universitet stiller med stærkeste hold nogensinde til Mød en forsker 2014

Når Future Food Innovation og Aarhus Universitet for tredje gang arrangerer matchmaking mellem fødevareforskere og fødevarevirksomheder, så er det et stærkt forskerteam, der møder virksomhederne torsdag 27. marts på Aarhus Universitet i Foulum.

Future Food Innovation og Aarhus Universitet arrangerer for tredje gang et arrangement med matchmaking mellem fødevarevirksomheder og fødevareforskere.

13 fødevareforskere, der dækker temaer fra råvarekvalitet, ingredienser, fødevarekemi, biofunktionelle fødevarer til produktions- og effektiviseringsprocesser, samt forbrugeradfærd og branding m.m. er parate til at date virksomheder i form af korte møder af 20 minutters varighed, når dørene slås op til matchmakingarrangementet Mød en forsker 2014 på AU Foulum 27. marts. Det betyder, at både små og store fødevarevirksomheder har rig mulighed for at få ny viden eller møde forskere, som kan hjælpe med et helt konkret problem eller en ny ide.

- Et af Future Food Innovations formål er at fremme innovation i fødevarevirksomheder. Flere nationale rapporter viser, at virksomheder, som indgår videnssamarbejde med eksempelvis universiteter, bliver mere produktive og kommer hurtigere fra ide til faktura. Dog oplever mange virksomheder, at det er svært at komme i kontakt med de rette videnspersoner. Derfor arrangerer vi matchmaking, hvor virksomheder og forskere samles et sted og her kan booke hinanden til en uforpligtende snak og se hinanden an, siger Gyda Bay, innovationschef i Future Food Innovation.

- Det tager tid at opbygge relationer, men i længden betaler det sig, for så er relationerne allerede kendte mennesker, når virksomheder pludselig har brug for ny viden. Mød en forsker er en effektiv måde at screene mulighederne på, fordi der deltager mange forskere, som dækker et bredt fagligt område, påpeger Gyda Bay.

Arrangementet skaber nye relationer
- Mød en forsker er et arrangement, hvor vi møder nye virksomheder og pludselig får mulighed for at skabe relationer, som vi ikke selv ville have tænkt på, siger Michelle Williams, Institutleder for Institut for Fødevarer ved Aarhus Universitet.

Hun fremhæver også, at et møde ikke nødvendigvis behøver at føre til et samarbejde på den korte bane.

- Vi er altid interesseret i at komme i kontakt med nye virksomheder, idet vi har tendens til ofte at samarbejde med de samme, siger Michelle Williams og fortsætter:

- Arrangementet sidste år gav os blandt andet mulighed for at indgå i et samarbejde under Sundhedsvisionen, hvor vi undersøger, hvordan visse fødevarer kan forebygge diabetes, som er et stigende problem i befolkningen.

Virksomheder bør sikre sig kontakter og relationer ind i vidensinstitutionerne
For virksomhedernes vedkommende handler det om at være bevidste om, at selvom det går godt lige nu, så vil der højest sandsynligt komme en periode, hvor det er afgørende at kunne udvikle sin idé hurtigt og ikke mindst at få ideen afprøvet hurtigt. Og så er det en stor fordel allerede at have kontakterne til viden på plads.

Fakta:
Mød en forsker 2014 finder sted torsdag 27. marts kl. 8.30-14.30 på Aarhus Universitet Foulum, Blichers Allé 20, 8830 Tjele.
Tilmelding foregår på http://www.b2match.eu/forskermatch.

Yderligere information
Innovationschef Gyda Bay, Future Food Innovation, telefon: 8999 2558, e-mail: gb@agropark.dk Projektkoordinator Anna Grethe Jacobsen, telefon:  8999 2516, e-mail: agj@agropark.dk
Institutleder Michelle Williams, Institut for Fødevarer, telefon: 8715 8335, mobil: 2517 0049, e-mail: michelle.williams@agrsci.dk