Åbent Landbrug på AU Foulum

Vil du opleve et moderne landbrug på tæt hold og se nærmere på et helt nyt anlæg, der kan omdanne græs til olie? Så sæt kryds i kalenderen søndag 20. september. Her slår Aarhus Universitet i Foulum dørene op i forbindelse med Åbent Landbrug.

Oplysninger om arrangementet

Søndag 20. september 2015,  kl. 10:00 - 16:00

AU Foulum, Blichers Allé 20,

Forskningscentret AU Foulum er igen med, når det landsdækkende arrangement Åbent Landbrug slår stalddørene op søndag 20. september. Der er som sædvanlig masser af spændende aktiviteter i vente.

I år er der åbent tre forskellige steder på forskningscenteret: Ved det store biogasanlæg, det nye HTL-anlæg og på Danmarks Kvægforskningscenter.

Biogasanlægget i Foulum er verdens største biogasanlæg til forskningsformål. Det benyttes til daglig af både forskere og virksomheder, men denne søndag vil der være rundvisning for de besøgende. Derudover står forskerne klar til at fortælle om den aktuelle forskning ved anlægget. Kig forbi og hør bl.a. mere om halm som råvare til biogasproduktion og om, hvorfor det giver mening af putte sukker i gylle. Desuden vil der blive fremvist maskiner på markerne ved siden af og uddelt smagsprøver på økologiske æbler fra Aarhus Universitets plantager i Årslev.

Ikke langt fra biogasanlægget kan gæsterne besøge AU Foulums helt nye flagskib, det såkaldte HTL-anlæg, der kan lave olie på basis af græs. De førende forskere på området vil fortælle om anlægget og om, hvordan man kan udvinde protein fra græsset, før det bliver omdannet til olie. En række partnere på området vil også være til stede og fortælle om den store omstilling til bioøkonomi.

Klappekalve og høstmarked

På Danmarks Kvægforskningscenter vil der være aktiviteter for børn og voksne både ude og inde. Først og fremmest kan gæsterne opleve et moderne kvægbrug tæt på og høre om den nyeste forskning. Her malkes køerne af robotter, fodres i computerstyrede foderkasser, og så klarer en robot rengøringen af spalterne på staldgangen. Der er også klappekalve, halmlegeplads og mulighed for at deltage i en quiz om dyrene og forsøgene på stedet. Desuden er der smagsprøver fra Arla, og Lions Club står for salg af pølser og kaffe.

Traditionen tro vil der i forbindelse med arrangementet blive afholdt et høstmarked, hvor gæsterne kan købe varer fra lokale producenter.

Mød op og få en spændende og lærerig dag ved AU Foulum søndag 20. september. Dørene er åbne fra kl. 10 – 16.

Flere oplysninger

Det er gratis at deltage i Åbent Landbrug, og tilmelding er ikke nødvendig. Bare trop op.

Claus Bo Andreasen, DCA – Nationalt Center for Fødevarer og Jordbryg
Tlf.: 8715 1278,