Uddybning: Tv-indslag om klimavenlige juletræer mangler nuancer

Centrale udtalelser fra forsker fra Institut for Agroøkologi blev udeladt i indslag i TV Avisen om juletræer og klima, hvilket resulterede i en ensidig fremstilling af forskerens faglige vurdering.

Foto: Canva

Lørdag den 9. december 2023 bragte DR et indslag under overskriften "Er økologisk det mest klimavenlige valg?" i TV Avisens udsendelse kl. 18.30.

I den forbindelse havde produktionsselskabet bag tv-indslaget rettet henvendelse til forsøgsleder Peter Hartvig fra Institut for Agroøkologi ved Aarhus Universitet og bedt ham forholde sig til, hvilket et slags juletræ, der var mest klimavenligt.

Indslaget endte med at tegne et billede af, at det kan være mindre klimavenligt at købe et økologisk juletræ sammenlignet med et konventionelt juletræ bl.a. på baggrund af udtalelserne fra Peter Hartvig.

Men så entydigt kan man ikke stille det op, hvilket Peter Hartvig også gav udtryk for i interviewet, som produktionsselskabet havde foretaget med ham. Desværre blev Peter Hartvigs udtalelser, hvor han nuancerer budskabet ikke en del af den endelige udsendelse.

”Jeg er ærgerlig over, at indslaget blev klippet, så jeg bliver taget til indtægt for, at man bør vælge et konventionelt juletræ. Tingene er mere nuancerede end som så, og set ud fra et miljøsynspunkt, så er der ingen tvivl om, at et økologisk træ er bedre, selv om det også sommetider bliver sprøjtet. I indslaget anbefaler jeg et lokalt dyrket økologisk rødgran, der vokser hurtigere end nordmandsgran, og derfor kompenserer for det økologiske træs lavere CO2-optag. Men dette klip blev ikke bragt i indslaget,” fortæller Peter Hartvig.

Se indslaget (15:09 minutter inde i TV Avisen).