Svovl + bagepulver = Sunde økologiske æbler

Den rigtige kombination af sprøjteteknik og økologiske sprøjtemidler kan nedsætte forekomsten af skurv i økologiske æbler markant.

Selvom skurvede æbler kan bruges til saft eller most, er det mere tilfredsstillende, at forbrugerne kan sætte tænderne direkte i æbler, der er avlet for at være sprøde, runde og saftige. Foto: AU Årslev

Man tager nogle æbler, dækker dem med lidt svovl og tilføjer et drys bagepulver … Nej, det er ikke en opskrift på en alternativ æblekage, men en opskrift på, hvordan man kan holde den ødelæggende æbleskurv fra døren i økologiske æbleplantager. Det har forskere fra Aarhus Universitet fundet ved at afprøve metoden to år i træk på en række æblesorter i æbleplantagen på AU Årslev

Skurv er den værste sygdom i æbler, når man ser på den mængde frugter, der skal kasseres til frisk konsum. Selvom skurv ikke ødelægger æblet som sådan, ser de brune pletter uappetitlige ud og nedsætter æblets holdbarhed. Æblerne kasseres, når der er skurv på mere end en cm2 af æblet.

Begrænsning af skurvangreb er ikke mindst en stor udfordring for økologiske æbleavlere, da der kun er ganske få midler, som er tilladt at bruge til forebyggelse af den tabsgivende svampesygdom i økologiske æbler. Det er tilladt at anvende sprøjtesvovl i økologiske æbler, men metoden kræver hyppige sprøjtninger, da svovlen ikke er særlig vedblivende. Desuden virker svovl kun ved høje temperaturer. Sprøjtning med svovl foregår normalt lige inden eller mens det regner. Æbleavleren er derfor ret afhængig af vejrudsigten for at kunne komme ud og sprøjte på det helt rigtige tidspunkt.

God virkning af sprinkling med svovl og bagepulver

For at se, om er mere effektiv arbejdsgang kombineret med en god effekt mod skurv kunne lade sig gøre, sammenlignede forskerne almindelig sprøjtning med svovl med sprinklersprøjtning med svovl.

- Fordelen ved at bruge sprinklere er, at de er placeret permanent ud i plantagen. De skal ikke ligesom en sprøjte hives frem hver gang, der skal sprøjtes. De kræver derfor kun et lille tidsvindue at arbejde i, og man kan trække sprinklersprøjtningen, til man rent faktisk ser, at regnen kommer, forklarer seniorforsker Marianne G. Bertelsen fra Aarhus Universitet.

I det andet år af forsøget brugt forskerne også bagepulver som et led i bekæmpelsesstrategien. Bagepulver har en kurativ effekt på skurv. Det virker, når skurvens svampesporer spirer, men inden de når at inficere bladene på æbletræet. Infektion sker især fra knopbrydning til omkring Skt. Hans. Når det regner kastes sporerne fra især dødt løv op på træet. Æbletræerne behandles derfor med bagepulver umiddelbart efter det har regnet.

Forsøgene blev udført to år i træk på ni sorter af økologiske æbler. Et hold blev ikke behandlet, et hold blev behandlet på almindelig vis med en sprøjte og et hold blev behandlet med sprinklersprøjter placeret ved hvert tredje træ i plantagen. Det første år bestod behandlingen kun af svovl mens der i det andet år også blev anvendt bagepulver.

Resultaterne det andet år, hvor teknikken med sprinklersprøjtningen var kørt godt ind, og der blev anvendt bagepulver, var markante. Blandt de ubehandlede æbler skulle 45 procent af æblerne kasseres på grund af skurv. Andelen af kasserede æbler i holdet med sprøjtning og holdet med sprinklersprøjtning var på henholdsvis en procent og tre procent.

- Der er i sin tid udviklet økologiske æblesorter, der oprindeligt var resistente overfor skurv, men med tiden er den resistens nedbrudt. Det er derfor glædeligt at se, at behandlingen med svovl og bagepulver virker effektivt. Med sprinklersprøjtning kan sprøjtehyppigheden nedsættes, hvilket er en arbejdsmæssig fordel for æbleavleren, siger Marianne G. Bertelsen.

Læs også artiklen ”Æbler under tag er pletfrie” her.

Undersøgelsen var led i projektet Bæredygtig fremtid for dansk konsumfrugt, som er finansieret af FødevareErhverv og PlanDanmark.

Yderligere oplysninger: Seniorforsker Marianne G. Bertelsen, Institut for Fødevarer, e-mail: marianne.bertelsen@agrsci.dk, telefon: 8715 8328