Nyt projekt kan revolutionere bæredygtig proteinproduktion til fødevarer, foder og fiskeproduktion

GreenImPro-projektet sigter efter at understøtte det voksende behov for bæredygtige proteinkilder og samtidigt reducere EU's import af soya. Projektet ønsker at gøre op med afhængigheden af soya ved at skabe nye, lokalt producerede proteiningredienser gennem en skalérbar proces med det ultimative mål at forbedre grønne bioraffinaderiers økonomiske bæredygtighed.

Foto: Lars Kruse/AU Foto

GreenImPro-projektet vil ændre produktion af proteiningrediens til fødevarer, fiskefoder og foder til enmavede dyr i ét enkelt projekt. Projektet sigter efter at opnå både økonomiske, klimamæssige og miljømæssige fordele.

Ved at upcycle traditionelle foderafgrøder til fødevareingredienser og samtidigt erstatte sojaprotein i fodersammensætninger, har det potentiale til at reducere drivhusgasudledninger.

Grundideen

Projektet stiler efter at producere hvide proteiningredienser af høj kvalitet til brug i fødevarer, foder og fiskefoder ved at udnytte råmaterialer som lucerne, hvid kløver og søsalat.

Der er udfordringer med farve og antinæringsstoffer i råmaterialerne, men GreenImPro vil overkomme disse ved at kombinere varmebehandling og filtrering ved hjælp af vibrationsmembranteknologier.

Processen, der er udviklet og optimeret hos Institut for Fødevarer på Aarhus Universitet bliver opskaleret i et demonstrationsbioraffinaderi på AU Viborg, før den skaleres op til kommerciel produktion hos projektpartneren BioRefine.

Tre forskellige proteinkvaliteter

Konsortiet bag GreenImPro består af forsknings- og industripartnere med forskellige kompetencer.

Aarhus Universitets forskere besidder dybdegående viden om den komplekse kemi i de involverede biomasser, ekspertise inden for opskalering i demonstrationsfaciliteter samt faciliteter til test af proteinernes kvalitet til både fødevarer og foder.

Projektet er finansieret under Innovationsfonden Danmarks Grand Solution-program, der investerer i ambitiøse, tværgående forsknings- og innovationsprojekter, der kan skabe nye, konkrete løsninger på vigtige politisk prioriterede samfundsudfordringer. Det gør det muligt at bringe alle de nødvendige færdigheder og partnere i spil.

”GreenImPro giver os mulighed for at producere tre forskellige proteinkvaliteter, én til fødevareprotein, én til fiskefoder og en til enmavede dyr. Det glæder os, at få mulighed for at udføre forskning og bidrage til viden, der potentielt kan implementeres i industrien i løbet af få år og samtidigt gøre en forskel i den grønne omstilling” siger Professor ved Institut for Fødevarer på Aarhus Universitet Trine Kastrup Dalsgaard.

Diverst konsortium

Institut for Bio- og Kemiteknologi ved Aarhus Universitet opskalerer en proceslinje udviklet af Institut for Fødevarer, Aarhus Universitet, som i projektet vil undersøge fødevarekvaliteten sammen med Toft Care.

Sideløbende vil Institut for Husdyr- og Veterinærvidenskab og BioMar evaluere næringsværdien hos enmavede dyr og ørreder.

Partnere som HedeDanmark bringer erfaring med stor-skala, mekaniseret og skånsom høst af søsalat i samarbejde med Institut for Ecoscience ved Aarhus Universitet, mens BioRefine bidrager med ekspertise i opskalering og kommerciel drift. SANI Membranes bidrager med deres patenterede membranteknologi.

Syddansk Universitets Center for Life Cycle Engineering laver en livcyklusanalyse af den fulde proces.

Supplerende oplysninger

Vi bestræber os på, at alle vores artikler lever op til Danske Universiteters principper for god forskningskommunikation. På den baggrund er artiklen suppleret med følgende oplysninger:

Projektets titel:

GreenImPro - Improved business potential by increasing protein quality from green feed protein to food protein ingredients and high quality aquafeed

Længde:

3 år (2023-2026)

Finansiering:

Samlet budget: 14,7 MILL DKK
Innovationsfonden (10.9 MILL DKK)

BioRefine Denmark A/S

BioMar