Ny adjungeret professor kombinerer psykologi og fødevareoplevelser

Professor Charles Spence fra Oxford University tiltræder som adjungeret professor i ”Experimental Food Sensory Psychology”på Institut for Fødevarer ved Aarhus Universitet.

Professor Charles Spence fra Oxford University bliver tilknyttet Aarhus Universitet.

Med virkning fra 1. september 2014 tiltræder professor Charles Spence fra Oxford Universitet som adjungeret professor i ”Experimental Food Sensory Psychology” ved Institut for Fødevarer på Aarhus Universitet. Derved styrker instituttet sine i forvejen stærke bånd til Oxford Universitet og forstærker yderligere sin internationale forskningsprofil. Spence er ansat i en periode på fem år.

Charles Spence er en af verdens førende eksperter inden for multisensorisk sansning og forskningsdesign inspireret af neurovidenskab. Han brænder således for se på menneskets hverdag med psykologiske og neurovidenskabelige briller. Forskningsmæssigt interesserer han sig for at anvende den nyeste viden inden for hvordan mennesker med sine sanser opfatter den virkelige verden; alt fra udviklingen af fødevarer til indpakning og præsentation af mad på restauranter har hans interesse.

- Charles Spence er førende, når det kommer til at anvende den nyeste viden om eksperimentalpsykologi og kognitiv neurovidenskab til udvikling af velsmagende, stimulerende, mindeværdige og sundere fødevareoplevelser, siger professor Derek V. Byrne, leder af forskergruppen Fødevarer, Metabolomics og Sensorik på Institut for Fødevarer, Aarhus Universitet.

Derek V. Byrne har arbejdet tæt sammen med Charles Spence siden 2009 og forventer at videreudvikle den videnskabelige synergi i den foreløbige femårige periode, som Spence er ansat.

På Oxford Universitet leder Charles Spence det såkaldte Crossmodal Forskningslaboratorium ved Institut for Eksperimentalpsykologi.

I de seneste ti år har han udgivet mere end 500 peer-reviewed artikler og været forfatter og redaktør på otte bøger. Hertil kommer, at han har holdt mere end 500 foredrag ved internationale konferencer og møder og er blevet tildelt både nationale og internationale priser for sin forskning.

Charles Spence interesserer sig for den praktiske anvendelse af viden og arbejder sammen med ledere i fødevare- og drikkevarebranchen, med kokkeskoler og restauranter. Det tæller eksempelvis Paul Bocuses kokkeskole i Lyon, Alicia Fonden uden for Barcelona og gourmetrestauranten The Fat Duck i London, samt virksomheder som Pepsico, Diageo, Twinings, Pernod Ricard og Starbucks. Desuden arbejder han tæt sammen med en række unge og lovende kokke, heriblandt Jozef Youssef og Charles Michel.

For nylig har den meget produktive professor også været medforfatter på bogen “The Perfect Meal: The Multisensory Science of Food and Dining”, som han har skrevet sammen med Betina Piqueras-Fiszman. Bogen røber, hvordan det at spise er en multisensorisk oplevelse.

- Med min udnævnelse som adjungeret professor ved Aarhus Universitet får vi mulighed for at tage resultaterne fra laboratoriet og anvende dem i den virkelige verden. Det er jeg meget spændt på. Forhåbentlig får det en meget positiv indvirkning på udviklingen af mad og drikkevarer, siger professor Charles Spence.

Michelle Williams, institutleder på Institut for Fødevarer, er meget glad for at kunne byde Charles Spence velkommen på instituttet.

- Instituttets strategi er at styrke sin internationale forskningsprofil. Hvis vi skal nå det mål, er det nødvendigt, at vi tager initiativ og tilknytter nogle af de primære samarbejdspartnere, som er blevet udpeget som vigtige for vores profil og den fremtidige udvikling af instituttet. På baggrund af Charles Spences komplementerende ekspertise indenfor eksperimentalpsykologi, er jeg sikker på, at han vil styrke vores mulighed for at nå en førerposition inden for sanse- og forbrugerforskning.

Yderligere information:

Institutleder Michelle Williams, Institut for Fødevarer, telefon: 8715 7957/8715 8335, mobil: 2517 0049, e-mail: mw@food.au.dk

Professor Charles Spence, Department of Experimental Psychology, Oxford University, telefon: +44 (0)1865 271364, e-mail: charles.spence@psy.ox.ac.uk,