Ny adjungeret lektor i fødevaremikrobiologi

Tidl. forsker og indehaver af virksomheder ISI Food Protection, Dieter Elsser-Gravesen, bliver tilknyttet Institut for Fødevarer som adjungeret lektor i fødevaremikrobiologi.

Dieter Elsser-Gravesen har igennem hele sin karriere beskæftiget sig med beskyttelse af fødevarer mod skadelige mikroorganismer.

Institut for Fødevarer har en stærk tradition for at arbejde tæt sammen med fødevareerhvervet, og det bånd bliver nu endnu stærkere. Ph.d. og indehaver af virksomheden ISI Food Protection, Dieter Elsser-Gravesen, bliver nemlig tilknyttet instituttet som adjungeret lektor i fødevaremikrobiologi.

Tyskfødte Dieter Elsser-Gravesen har igennem hele sin karriere beskæftiget sig med beskyttelse af fødevarer mod skadelige mikroorganismer, og efter en årrække hos bl.a. Danisco etablerede han i 2009 virksomheden ISI Food Protection, der i dag holder til i Agro Food Park i Aarhus.

ISI Food Protection forsker i og rådgiver om, hvordan man bedst sikrer fødevarer mod skadelige organismer som eksempelvis salmonella og campylobacter. Virksomheden huser et fuldt udstyret og klassificeret mikrobiologisk laboratorium, hvor det er muligt at lave forsøg og undersøge, hvordan forskellige fødevarer reagerer.

Fra forskning til industri

Målet med det nye samarbejde er at udnytte disse faciliteter og udveksle ekspertise på tværs af instituttet og virksomheden. Dieter Elsser-Gravesen ser frem til at styrke det eksisterende samarbejde mellem Aarhus Universitet og ISI Food Protection:

- Vi har fælles ekspertiseområder inden for forskning i kød og anvendt fødevaremikrobiologi, og jeg er sikker på, at vi med dette samarbejde skaber gode rammer for at overføre ideer og viden fra den akademiske verden til fødevareindustrien. Desuden kan vi sammen hjælpe fødevareproducenter med at overvinde de udfordringer, der opstår i forhold til fødevarekvalitet, bæredygtighed og sikkerhed, siger Dieter Elsser-Gravesen.

Også på Institut for Fødevarer glæder lektor og forskergruppeleder, Jette Feveile Young, sig over de nye muligheder.

- Med det nye samarbejde styrker vi forholdet mellem Institut for Fødevarer og en række danske og udenlandske fødevarevirksomheder. Dieter Elsser-Gravesen har allerede samarbejdsaftaler med en række nøglespillere, og vi forventer, at vi med et udvidet netværk kan igangsætte nye projekter, der involverer både universitetet og erhvervet, siger Jette Feveile Young.

Et helt centralt mål med det nye samarbejde er i fællesskab at udvikle internationale og tværfaglige projekter og ansøge om støtte fra EU's Horizon2020 program.

Lektor Jette Feveile Young
Institut for Fødevarer