Kvægbruget kan gøres mere klimavenligt

Udledning af drivhusgasser fra jordbruget udgør et væsentlig bidrag til den globale opvarmning. I en ny rapport fra Aarhus Universitet sætter forskere fokus på forskellige muligheder for at nedsætte udledningen af især metan fra kvægbruget.

Udledningen af drivhusgasser fra kvægbruget har en effekt på den globale opvarmning. Derfor arbejder forskere fra Aarhus Universitet på at finde måder til at reducere udledningen. Foto: Jesper Rais

På den ene side vil vi som forbrugere gerne have vores mælk, ost og oksekød. På den anden side vil vi gerne undgå, at jordens temperatur stiger mere end godt er som følge af udledning af drivhusgasser.

Det er et stort dilemma at opfylde begge ønsker, da de trækker i hver sin retning. Det er dog ikke umuligt. Forskere fra Aarhus Universitet arbejder på at finde metoder til at begrænse udledningen af drivhusgasser fra kvægbruget. I en rapport fra Aarhus Universitet fremlægger forskerne på området resultater og perspektiver fra deres igangværende forskning, hvor udfordringerne tackles fra forskellige vinkler.

Landbruget bidrager til global opvarmning

På verdensplan er jordbruget årsagen til 18 procent af den samlede udledning af drivhusgasser, og det skønnes, at 22 procent af denne mængde stammer fra mælkeproduktionen. De tilsvarende tal for Danmark fortæller, at 16 procent af drivhusgasserne kommer fra jordbruget, hvoraf kvægbruget udgør cirka 40 procent.

- For hver dag der går med stigende udslip af drivhusgasser, jo sværere bliver det at undgå selvforstærkende klimaændringer, som ikke alene bliver enormt skadeligt for udviklingslandene, men også meget dyre at tilpasse sig i industrilandene, siger professor Jørgen E. Olesen i rapporten.

Jordbruget har brug for hurtige og konkrete handlinger for at begrænse de menneskeskabte klimaændringer. En målrettet indsats fra jordbruget kræver indsigt i, hvor i produktionskæden der sker en udledning af drivhusgasser, og hvilke handlemuligheder der er for at reducere udledningen. I kvægbruget er det især drivhusgassen metan, som er væsentlig i denne forbindelse.

Kortlægninger og forbedringer

Undersøgelser fra 20 kvægbedrifter har gjort det muligt at udarbejde klimaregnskaber. Metan udgør over halvdelen af den samlede udledning fra kvægbedriften. Metanet stammer hovedsagligt fra dyrenes omsætning af foderet. Lattergas udgør 20 procent af den samlede udledning og stammer blandt andet fra omsætning af kvælstof fra husdyrgødning og handelsgødning.

- Betydende reduktioner i udledningen af drivhusgasser pr. kg mælk kan kun opnås ved tiltag, der reducerer metan og/eller lattergas. Derfor er en høj foderudnyttelse meget central. Det kan reducere udledningen af metan på grund af mindre foder, der skal fordøjes i vommen, og reducere udledningen af lattergas på grund af en mindre mænge kvælstof, der udskilles som husdyrgødning pr. kg produceret mælk, siger seniorforsker Troels Kristensen i rapporten.

I rapporten er der beskrivelser af, hvilke betydninger koens fodring, genetik og vommens mikroorganismer har på køernes udledning af drivhusgasser. Rapporten beskriver også betydningen af henholdsvis gødningshåndtering og dyrkning, forarbejdning og transport af foder på udledningen af drivhusgasser. Disse faktorer er alle nogle, man kan skrue på for at nedsætte udledningen af drivhusgasser fra kvægbruget.

Rapporten ”Kvæg og klima. Udledning af drivhusgasser fra kvægbedriften med fokus på metanemissionen, DCA Rapport nr. 1, december 2011 kan downloades her.

Yderligere oplysninger: Seniorforsker Troels Kristensen, Institut for Agroøkologi, email: troels.kristensen@agrsci.dk, telefon: 8715 8014 eller seniorforsker Peter Lund, Institut for Husdyrvidenskab, email: peter.lund@agrsci.dk, telefon: 8715 8072

Tekst: Janne Hansen, janne.hansen@agrsci.dk