Kostråd og sunde madvalg

Bliv klogere på, hvad forskerne har fundet frem til om forbrugernes madvaner, valg og fravalg, og muligheder for at nudge sundere fødevarer ind i kostplanerne.

Tirsdag 16. maj 2023,  kl. 13:00 - 14:30

Aarhus Universitet og Fødevarestyrelsen afholder et webinar, hvor vi fremhæver udvalgte pointer fra ny viden om forbrugernes kostvaner. Forskerne bag tre rapporter fremlægger deres konklusioner, og i løbet af webinaret vil der også blive tid til at stille spørgsmål.

13.00-13.10 Velkomst ved moderator Anne Pøhl, Fødevarestyrelsen

13.10-13.30 Forbrugere har næsten uendelige valg, når de handler ind i et supermarked, og det kan være overvældende at tilvælge det sunde. Videnskabelig assistent Kristina Thomsen og Post doc Pernille Videbæk, MAPP, dykker ned i mulighederne for at påvirke de valg, blandt andet ved brug af nudging af ernæringsmærkede produkter, herunder produkter med mærket ”Nøglehullet”

13.30-14.00 Hver dansker køber i gennemsnit 35 kilo slik, og drikker 127 liter søde drikke om året.
Videnskabelig assistent Kristina Thomsen og Post doc Pernille Videbæk, MAPP, har undersøgt forbrugernes bagvedliggende motivation og villighed til at reducere forbruget af disse produkter. Hør mere om, hvad rapporten konkluderer.

14.00-14.25 Hvert år opdateres Kvalitetsindekset, og årets rapport har fokus på forbrugernes forståelse de opdaterede kostråd fra 2021. Videnskabelig assistent Morten Høst Haugaard, MAPP, informere om resultatet, som også kommer omkring klima og sundhed, samt de materielle forhold, der ligger til grund for fødevareforbrug.

14.25-14.30 Opsamling og afrunding

Vi håber at se dig online, så vi kan opdatere dig på den nyeste viden om alle de valg, vi som forbrugere tager hver dag, om effekten af dem, og hvordan de kan påvirkes til det bedre.

Download programmet her

Tilmelding senest den 15. maj. Det er gratis at deltage, men tilmelding er nødvendig.

Link til arrangementet tilsendes umiddelbart før afholdelse af webinaret.

Bemærk venligst, at webinaret vil blive optaget. Optagelserne vil kun blive brugt i sammenhænge relateret til DCA.

For spørgsmål kontakt Cecilie Christensen på mail: ceciliedc@dca.au.dk