Kom til ”World Soil Day: Jord og vand - en kilde til liv”

Jord og vand er grundlaget for vores fødevareproduktion, økosystemer og menneskers velbefindende. For at fejre og udforske betydningen af disse essentielle ressourcer inviterer vi til World Soil Day: Jord og vand - en kilde til liv.

Foto: Food & Biocluster

Dette spændende arrangement finder sted på Roskilde Universitet, bygning 03, lokale 03.1-s03 - Auditorie A, Universitetsvej 1, 4000 Roskilde den 5. december 2023, fra kl. 09:30 til 15:30.

Arrangementet er åbent for alle og er gratis.

Tilmeldingsfrist: 01. december 2023

World Soil Day: Jord og vand - en kilde til liv er en mulighed for at dykke ned i, hvordan forbedret jord- og vandforvaltning kan styrke vores jords evne til at modstå ekstreme klimahændelser som tørke, oversvømmelser og ekstreme temperaturudsving. Programmet vil byde på en række spændende præsentationer og diskussioner fra eksperter inden for feltet.

Program for dagen inkluderer:

- Velkomst og introduktion til dagen ved Henrik Haugaard-Nielsen, Roskilde Universitet.

- Klimaforandringer og vandforvaltning ved Professor Eigil Kaas, Københavns Universitet og klimaforsker ved DMI.

- Organisk stofs rolle i jorden med Janne Aalborg Nielsen fra SEGES Innovation.

- Jordsystemmodeller og klimaforudsigelser ved Professor Jens Hesselbjerg Christensen, Københavns Universitet.

- Påvirkning af jordbundsdyrene af fremtidens klima præsenteret af Professor Martin Holmstrup fra Aarhus Universitet.

- Debat og diskussion ledet af Henrik Haugaard-Nielsen.

Arrangementet inkluderer også en stående frokost og eftermiddagssessioner med spændende diskussioner om, hvordan dyrkningsmetoder og jordforbedring kan mindske effekterne af ekstreme vejrforhold, samt nye tilgange til planlægning af arealanvendelse ud fra jord- og hydrologiske potentialer og begrænsninger.

Tilmelding til arrangementet er påkrævet, og deltagerne opfordres til at tilmelde sig inden 01. december 2023for at sikre deres plads.

For mere information og tilmelding klik her. Vi ser frem til en givende dag med indsigtsfulde diskussioner om jord og vand som fundamentet for vores fremtid.