Grønne valg på menukortet: Kan økologiske drikkevarer og spisemærket booste det grønne image i restaurationsbranchen?

Ny rapport undersøger, hvordan restaurationsbranchen ser på barriererne for og mulighederne ved at sælge flere økologiske drikkevarer.

Foto: Det Økologiske Spisemærke

Hoteller, restauranter og caféer i Danmark står ved en skillevej, hvor valget af økologiske drikkevarer ikke blot er et spørgsmål om smag, men også om image, bæredygtighed og fremtidig vækst. En ny rapport fra MAPP Centre ved Aarhus Universitet sætter fokus på potentialet og udfordringerne ved at integrere flere økologiske drikkevarer i restaurationsbranchen og opnå Det Økologiske Spisemærke (DØS).

Når hoteller, restauranter og caféer, under ét kaldet HoReCa-branchen, indkøber fødevarer, så udgør økologien kun udgør 8 pct. af det samlede salg. Den nye rapport tyder på, at der er et potentiale for at øge denne andel markant. Udfordringer som opfattelsen af en besværlig certificeringsproces og frygten for kundernes reaktion på højere menu-priser står dog i vejen for en større omfavnelse af økologi inden for sektoren.

Men rapporten understreger også, at økologiske drikkevarer – fra vin til sodavand – kan spille en afgørende rolle i at løfte et spisesteds grønne profil og appellere til en voksende skare af miljøbevidste forbrugere. Desuden harmonerer et øget fokus på økologiske produkter med mange HoReCa-virksomheders interne værdier omkring bæredygtighed og ansvarlighed.

Rapporten er en del af den forskningsbaserede rådgivning, som Aarhus Universitet udfører for Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.

Barriere eller markedsfordel

På baggrund af interviews fra ledende aktører inden for HoReCa-branchen belyser rapporten, at mens manglen på konkurrencedygtige økologiske drikkevarer stadig er en barriere, er der også en stigende interesse for og anerkendelse af, at økologi kan tilføre merværdi til forretningen. For at understøtte denne udvikling anbefales en øget indsats for at informere om det brede og kvalitetsrige udbud af økologiske drikkevarer, som allerede findes på markedet.

Rapporten fremhæver behovet for, at HoReCa-branchen i højere grad kommunikerer de økologiske valg til sine kunder for at nedbryde fordomme omkring pris og tilgængelighed. Derudover peger rapporten på, at en styrkelse af samarbejdet mellem leverandører, grossister og HoReCa-virksomheder kan fremme et større og mere attraktivt udvalg af økologiske drikkevarer.

Professor Tino Bech-Larsen fra MAPP Centre, som står bag rapporten, fremhæver bl.a. økologiens betydning for relationen mellem forretning og forbruger.

"At opnå Det Økologiske Spisemærke er ikke kun et kvalitetsstempel, men også et klart signal til forbrugerne om engagement i miljøet," siger han.

Med et øget fokus på økologiens rolle i fremtidens fødevaresystem står HoReCa-sektoren over for en mulighed for at lede an i den grønne omstilling og samtidig styrke sin konkurrenceevne. DCA’s rapport tilbyder værdifulde indsigter og anbefalinger, der kan hjælpe branchen med at navigere i denne omstilling.

Læs hele rapporten her: Merværdi i HoReCa med Det Økologiske Spisemærke (DØS) – Fokus på økologiske drikkevarer

Supplerende oplysninger

Vi bestræber os på, at alle vores artikler lever op til Danske Universiteters principper for god forskningskommunikation.

For mere information se deklarering i faktaarket i følgende: