Fornem pris til ung forsker

Ulrik Kræmer Sundekilde fra Institut for Fødevarer på Aarhus Universitet har fået ”Danish Young NMR Researcher Prize 2013” fra Danish Instrument Center for NMR spectroscopy of Biological Macromolecules.

Ulrik Kræmer Sundekilde fra Aarhus Universitet (t.h.) har fået en pris for at være en lovende og dygtig ung NMR-forsker. Prisen blev overrakt af Anders Malmendahl fra Københavns Universitet (t.v.) Foto: Morten Rahr Clausen, AU

De spændende og praktisk anvendelige resultater og opdagelser, som postdoc Ulrik Kræmer Sundekilde fra Aarhus Universitet kom frem til i løbet af sine nyligt overståede ph.d.-studier, er ikke gået upåagtet hen – tværtimod. Han er tildelt prisen ”Danish Young NMR Researcher Prize 2013” fra Danish Instrument Center for NMR spectroscopy of Biological Macromolecules - som anerkendelse for sit arbejde og potentiale. Prisen blev overrakt på Carlsberg Laboratory i København 31. maj 2013.

- Jeg blev både glad og overrasket, da jeg hørte, at jeg skulle have prisen, siger den 30-årige Ulrik Kræmer Sundekilde og fortsætter:

- Typisk gives prisen til fysikere, kemikere eller andre forskere, der beskæftiger sig med grundforskning med NMR på et meget højt niveau og ikke så ofte inden for så anvendt forskning, som mit felt repræsenterer.

Ulrik Sundekilde har anvendt NMR-teknologien inden for metabonomics for at finde sammenhænge mellem metabolitter og en række egenskaber i mælk. Ved hjælp af teknikken har han blandt andet opdaget, at stoffet kolin kan anvendes som biomarkør for mælkens ostningsevne og at indholdet af visse sundhedsgavnlige kulhydrater i mælken varierer fra ko til ko. Begge disse fund kan potentielt anvendes til at fremavle køer med specifikke egenskaber målrettet bestemte anvendelser af deres mælk.

- Sådan en pris er god at have på sit cv. Arbejdsgivere ser ikke alene på, hvor mange publikationer man har. Det er også godt at kunne vise, at man har fået priser og anerkendelser, siger Ulrik Kræmer Sundekilde, der fortsat arbejder med NMR til undersøgelse af kulhydrater på AU Årslev.

Læs artiklen ”Bag mælkens facade” om Ulrik Kræmer Sundekildes ph.d. her.

Yderligere oplysninger: Postdoc Ulrik Kræmer Sundekilde, Institut for Fødevarer, e-mail: ulrikk.sundekilde@agrsci.dk, telefon: 8715 4882