Forbrugerne vil have færdiglavet gourmet

De danske forbrugere er positive over for at hente gourmetmad i køledisken. Det viser en ny undersøgelse fra Aarhus Universitet, som afdækker vækstmulighederne for dansk gastronomi.

Det er især forbrugere, som i forvejen køber færdigretter og sjældent bruger over to timer på at lave mad, der er interesserede i at købe gourmet-færdigretter. Foto: Colourbox

Forbrugerne har gennem de seneste ti år taget dansk gastronomi til sig i stadig højere grad, og nu er de også klar til at kaste sultne blikke efter færdigretter af gastronomisk kvalitet, når de handler ind i supermarkedet.

Det viser en ny undersøgelse, som forskere fra MAPP Centret og Institut for Fødevarer på Aarhus Universitet har udarbejdet på foranledning af Miljø-og Fødevareministeriet.

Ministeriet har bestilt en analyse af hvilke koncepter, der kan udnytte potentialet for vækst inden for dansk gastronomi samt hvilke barrierer, der kan være for at realisere væksten.

Gastronomiske boller i karry

Undersøgelsens resultater viser entydigt, at der findes et kundesegment, som er interesserede i at købe de såkaldte gastro-convenience-produkter.

Et af produkterne, som testpersonerne i undersøgelsen vurderede, var boller i karry lavet af gourmetkokken Per Mandrup. Blandt andet ud fra denne test sås det, at forbrugerne ikke opfatter gastronomi og færdigretter som to uforenelige størrelser.

Det er især forbrugere, som i forvejen køber færdigretter og sjældent bruger over to timer på at lave mad, der er interesserede i at købe gourmet-færdigretter. Målgruppen er desuden overvejende singler og er enten under 30 år eller mellem 40 og 59 år.

Mange vækstmuligheder for dansk gastronomi

I rapporten peger forskerne fra Aarhus Universitet på i alt seks koncepter, der kan løfte potentialet inden for området. Heraf er gastro-convenience-produkter altså et af dem, mens et andet hovedfokus er at højne de madoplevelser, som turisterne møder, når de besøger museer og attraktioner rundt omkring i landet.

Forskerne har også kigget på hvilke barrierer, der kan være for udviklingen af danske gastronomiske produkter. Blandt andet kan det være svært for mindre, nyskabende fødevareproducenter at skalere deres produktion, distribution og markedsføring. Som svar på dette anbefaler rapporten, at man kan undersøge forretningsmodeller baseret på deleøkonomier, hvor store og små virksomheder samarbejder.

Rapporten ”Vækstmuligheder inden for dansk gastronomi” er bestilt af Miljø- og Fødevareministeriet som en del af Aarhus Universitets aftale om forskningsbaseret myndighedsbetjening. Læs mere om alle koncepter, barrierer og forskernes anbefalinger i rapporten, der er udgivet af DCA – Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug.

Download DCA-rapporten: Vækstmuligheder inden for dansk gastronomi

Professor Tino Bech-Larsen