Dansk produktion af økologiske æbler skal styrkes med hjælp fra forskning

Forsøg med nye æblesorter, blomsterstriber, udvikling af gasbrænder og nye lagringsforsøg er tiltag i forskningsprojekt, der skal styrke positionen for økologiske æbler.

Forskere ved Aarhus Universitet arbejder på at forbedre vilkårene for økologiske æbler. Det sker blandt andet gennem udvælgelse af sorter, der egner sig til sprøjtefri dyrkning. Foto: AU

Den danske økologiske æbleproduktion er lille og ustabil og presses af importerede økologiske æbler. Det forsøger forskere fra Aarhus, København og Syddansk Universitet at ændre på i et forskningsprojekt, som fokuserer på hele værdikæden fra plantage over lagring til forbruger.

-          I FruitGrowth-projektet er målet at øge den danske produktion af økologiske æbler af høj kvalitet. Det er vigtigt at reducere risici forbundet med sortsvalg, skadedyr, sygdomme, holdbarhed og ressourcekrævende produktionsmetoder, forklarer institutleder Michelle Williams, som leder projektet.

For at forbedre vilkårene for de økologiske æbler er forskerne undervejs med at udvælge en række sorter, der egner sig til sprøjtefri dyrkning. En eksisterende sortssamling med 45 sorter, der har stået usprøjtet i flere år, er blevet vurderet. Mere end halvdelen af sorterne viste sig uegnede, da træerne var døde som følge af angreb af frugttræskræft. Nye forsøg med sorter fra hele Europa er undervejs i projektet.
Bestræbelserne på at sikre bedre danske økologiske æbler omfatter endvidere udvikling af en selvkørende gasbrænder til bekæmpelse af ukrudt under træerne. Brænderen er baseret på ny teknologi, som kan reducere energiforbruget med op til 30 procent. Gasbrænderen udvikles i samarbejde med virksomheden Envo-Dan.

FruitGrowth-projektet sætter også ind ved at fokusere på en ny lagringsteknik med dynamisk klima, hvor iltkoncentrationen gradvis sænkes i takt med faldet i æblets respiration ved lavere temperatur. Teknikken bevirker, at udvikling af svampesygdomme mindskes under lagring.

Blomsterstriber hjælper æblerne
Forskerne er i projektet også i færd med at måle på værdien af blomsterstriber, som fremmer nyttedyr og dermed skaber bedre miljø for skadevoldernes naturlige fjender. Feltforsøg er udført på 10 økologiske frugtplantager (fem med græs omkring frugttræerne og fem med blomsterbræmmer) og håbet er at få et godt målegrundlag for at vurdere blomsterstribernes virkning i forhold til skadedyr.

Masseudsætning af nyttedyr, afprøvning af økologiske midler imod æblehvepse, samt mekanisk beskyttelse mod svampesygdommen æbleskurv i form af afdækning af æbletræer med tag eller indpakning af grene er andre tiltag, som forskerne arbejder med i FruitGrowth-projektet, der løber frem til 2013.

Forskerne håber på, at projektet munder ud i positive resultater – til gavn for æbleproducenterne, men også forbrugerne:

-          Resultaterne vil kunne udnyttes af æbleproducenter, men også forarbejdningsindustrien vil nyde godt af vellykkede resultater, idet det vil give større adgang af økologisk frugt til forarbejdning og til brug i udvikling af nye produkter. Dansk økologisk frisk frugt vil give forbrugerne mulighed for sunde valg og et større udvalg af økologiske produkter på et mere stabilt grundlag. Dette vil bidrage til et øget kendskab til økologiske æbler og øge sandsynligheden for gentagne køb af økologiske produkter, vurderer Michelle Williams.

FruitGrowth har et samlet budget på 7,5 mio. kr. og foregår i samarbejde med en række partnere. Projektet er finansieret fra Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram (GUDP),  NaturErhvervsstyrelsen, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri under Organic RDD programmet.

Læs mere om FruitGrowth på projektets hjemmeside.

Yderligere oplysninger: Seniorforsker Marianne Bertelsen, Institut for Fødevarer, telefon: 8715 8328, e-mail: marianne.bertelsen@agrsci.dk