Aarhus Universitets segl

Forgæring hos drøvtyggere

Hvordan fordøjer koen foderet i vommen? Hvordan ser og føles koens fire maver indefra? Hvilke faktorer påvirker mikroorganismernes livsprocesser og hvordan ser mikroorganismerne ud? Disse spørgsmål og mange flere vil eleverne kunne finde svar på i denne øvelse

Vommen er et utrolig komplekst økosystem. Mikroorganismerne kan udgøre op til 10 % af vommens indhold. Mikroorganismerne nedbryder foderet og danner bl.a. eddikesyre, propionsyre og smørsyre samt luftarterne metan og kuldioxid.

Metan udgør 8 % af Danmarks drivhusgasudledning og er således landbruget største enkeltpost for klimabelastning.

Kendskab til vommens mikroorganismer og deres arbejde er en vigtig forudsætning for at kunne lave en optimal fodersammensætning.

Eleverne vil få en introduktion til koens fordøjelsessystem, og muligheden for at se ind i koens vom. Vomsaft udtages fra en vomfistuleret ko sammen med eleverne, og bakterier og smådyr undersøges under mikroskop.

Hent øvelsesvejledning og bilag

Antal:

  • 20 elever
Målgruppe:
  • Gymnasieskolen, læreruddannelsen, erhvervs- og landbrugsskoler
Fag:
  • Biologi
Tidsramme:
  • ca. ½ - 1 time
Forløbet udbydes i følgende periode(r):
  • Hele året
Undervisningssted:
  • Danmarks Kvægforskningscenter, AU Viborg
Undervisningssprog:
  • Dansk
Beskrivelse af aktiviteten:
  • Introduktion til koens fordøjelsessystem
  • Der åbnes op for en ko, og eleverne får mulighed for at kigge ind i koens maver.
  • Eleverne udtager vomsaft og fremstiller præparater
  • Mikroskopering af mikroorganismer
Formål:
  • Formålet med øvelsen er at se på de mikroorganismer, der lever i vommen og er en forudsætning for koens fordøjelse.
Faglige mål:
  • Kendskab til drøvtyggerens fordøjelsessystem.
  • Kende og beskrive udvalgte organismer, deres livsytringer og tilpasninger til forskellige livsbetingelser
  • Erfaring med brug af mikroskop
Elevforudsætninger:
  • Kendskab til mikroorganismer
  • Kendskab til koens fordøjelsessystem
  • Kan bruge et mikroskop
Forventninger til læreren:
Inden besøg
  • Forberedelse af gymnasieelever mht. let baggrundsviden og gennemgang af øvelsesvejledningen 

Under besøg hjælper læreren aktivt

  • med mikroskoperingen og fremstillingen af præparater
  • at holde ro på eleverne og deltage aktivt i kulissen i forbindelse med aktiviteten
  • at være behjælpelig med at sammensætte fagligt og socialt velfungerende arbejdsgruppe
  • at yde ekstra støtte til de elever der måtte have behov for dette

Efter besøg
  • Evaluere forløbet sammen med eleverne Generelt: Integrering af forløb i den øvrige undervisning
Forslag til undervisningsforløb:
  • Fordøjelsessystemet
  • Ernæring
  • Klima og miljø