AU-studerende løber med sejr ved international iværksætter-konkurrence

Et tværfagligt team af driftige studerende fra Aarhus Universitet har netop vundet en international iværksætterkonkurrence med fokus på nyskabende, bæredygtige fødevaresystemer arrangeret af det europæiske videns- og innovationsfællesskab EIT Food. De har udviklet en velfunderet forretningsmodel for en ny virksomhed, ”The first aid kitchen”, og udviklet deres første prototype, et velsmagende knækbrød med navnet ”PEASY-CRISPEA”.

Foto: PEASY-CRISPEA

Et knækbrød med et højt niveau af ærteprotein, der tilmed smager godt. Det er opskriften på sejr for et team af studerende fra Aarhus Universitet. De er netop blevet hædret ved den internationale iværksætterkonkurrence ”Food Solutions”, som fandt sted den 9. december og var arrangeret af det europæiske fødevarekonsortium EIT Food - Europas førende initiativ for åben innovation, der arbejder for et mere bæredygtigt, sundt og tillidsvækkende fødevaresystem.

AU-teamet påtog sig opgaven om at udvikle et fødevareprodukt, der både er fiberrigt og baseret på en uraffineret planteproteinkilde – og som tilmed appellerer til forbrugerne. I den afsluttende præsentation var de i konkurrence med teams fra Hohenheim Universitet i Tyskland og Helsinki Universitet.

Sandra Beyer Gregersen og Milena Corredig fra Institut for Fødevarer og Liisa Lähteenmäki fra MAPP Centret ved Aarhus Universitet har fungeret som vejledere for teamet og fulgt dem siden marts:

- Teamet fra Aarhus Universitet har formået at skabe et bæredygtigt alternativ, som ikke alene er sundt, men også glutenfrit og til at betale for. De har på kort tid udviklet et produkt med mange gode kvaliteter, og det lagde dommerne vægt på. Knækbrød forbindes normalt med noget tørt og kedeligt, men den udfordring har teamet løst med produktet PEASY-CRISPEA. Dommerne var imponerede over virksomhedens visioner for et bæredygtigt sortiment, og de fremhævede, at produktet var velsmagende og derudover havde et hidtil uset indhold af ærteprotein. Ærter kan dyrkes her i norden og dermed kan blive en vigtig ingrediens i fremtidens bæredygtige, lokale fødevarer, fortæller Sandra Beyer Gregersen.

Samarbejde på tværs af studieretninger

Aarhus-teamet består både af studerende fra Institut for Fødevarer, Ingeniørhøjskolen og fra Aarhus School of Business and Social Sciences, og Sandra Beyer Gregersen er ikke i tvivl om, at det tværdisciplinære samarbejde har været en vigtig ingrediens i udviklingen af ærteknækbrøddet:

- Teamsene har ikke alene skulle udvikle et fødevareprodukt, de har også skullet udvikle en forretningsmodel, som har potentiale til at løfte produktidéen ud på markedet. Det har været afgørende for sejren, at de studerende har forskellige uddannelsesmæssige baggrunde og har kunnet spille ind med deres respektive spidskompetencer.

Stort skulderklap fra tunge virksomheder

Dommerpanelet bestod ikke alene af repræsentanter fra EIT Food, men også de store, internationale virksomheder Döhler, PepsiCo, Puratos Denmark og Valio, og sejren er derfor en stor anerkendelse til PEASY-CRISPEA:

- PEASY-CRISPEA har vundet en pengepræmie på 1250 euro, men den helt store gevinst har været det skulderklap, de har fået fra dommerpanelet. Dommerne har givet dem værdifuld feedback og netværk, som de kan bruge til at videreudvikle deres nye iværksætterdrøm.

Du kan læse mere op iværksætterkonkurrencen på denne hjemmeside

Om EIT Food: EIT Food er Europas førende fødevareinnovationsinitiativ, som har til formål at skabe en bæredygtig og fremtidssikker fødevaresektor. Initiativet består af et konsortium med nøgleaktører fra branchen, nystartede virksomheder, forskningscentre og universiteter fra hele Europa. Besøg EIT Foods hjemmeside her.

Kontakt: Sandra Beyer Gregersen, Institut for Fødevarer, vejleder for PEASY-CRISPEA-teamet, sandrab.gregersen@food.au.dk, mobil: 61968629

Maj Julie Jensen Brohus fra PEASY-CRISPEA majbrohus@gmail.com