AU FOOD vært for internationalt iværksætterprogram

Institut for Fødevarer ved Aarhus Universitet, AU FOOD, er partner i EIT Foods Seedbed-program, som hjælper nye iværksættere med at afklare, om der er et marked for deres agrifood-produkter eller -serviceydelser. Seedbeds bootcamp er lige blevet afviklet online med stor succes.

Foto: Seedbed-bootcampen fandt sted online på grund af omstændighederne – og det var en stor success.

Institut for Fødevarer ved Aarhus Universitet, AU FOOD, er vært for EIT’s Seedbed-program, som hjælper nye iværksættere med at afklare, om der er et marked for deres agrifood-produkter eller -serviceydelser.

Seedbed-programmet er målrettet nye produkter og serviceydelser, der tager udgangspunkt i innovative agrifood-teknologier med potentiale til at påvirke fødevaresektoren, herunder den måde, vi producerer, leverer, forbruger, genanvender og vurderer vores mad på. Det kan være inden for området bæredygtig emballering, bioteknologi, robotteknologt, automatisering, ”smart farming”, big data osv.

OM EIT FOOD

EIT Food er et videns- og innovationsfællesskab (VIF), etableret af Det Europæiske Institut for Innovation og Teknologi (EIT), som er et uafhængigt EU-organ stiftet i 2008 for at skabe innovation og iværksætteri i Europa.

Medlemmerne af EIT Food er verdens førende aktører på det internationale fødevareområde. Det drejer sig om mere end 50 partnere fra førende virksomheder, forskningscentre og universiteter fra 13 lande.

EIT Food’s vision er at gøre Europa til centrum i en global revolution inden for fødevareinnovation og -produktion. EIT Food engagerer kunder i forandringsprocessen, forbedrer ernæring og gør fødevaresystemet mere ressourceeffektivt, sikkert, transparent og pålideligt.

Læs mere om EIT Food på den officielle hjemmeside

Stort engagement

- På Institut for Fødevarer, AU FOOD, er vi glade for at være vært for dette års EIT Seedbed-program for iværksættere. Programmet gør det muligt for iværksættere at teste markedet direkte med potentielle kunder og at bevæge sig fra idé til afprøvet forretning, siger Charlotte Bay Hansen, der er en koordinator for programmet og leder af Food eHub ved Institut for Fødevarer.

2020-programmet varer seks måneder, og det blev indledt i slutningen af ??maj med en fire-dages online bootcamp. Formålet med bootcampen var at udvikle forretningsmodeller med udgangspunkt i kundeorienterede metode.

- Vi er imponerede over holdenes store engagement i bootcampen og deres fremskridt i forhold til forretningsudvikling og de mere ”bløde” færdigheder, som de har tilegnet sig. Vi blev alle overrasket over bootcampen, der dette år blev afholdt online. De nystartede virksomheder stemmer fint overens med EIT Food’s fokusområder - alternative proteiner, bæredygtigt landbrug, individualiseret ernæring, bæredygtig akvakultur, digital sporbarhed og cirkulære fødevaresystemer - og de repræsenterer bæredygtige tendenser i fødevareindustrien med innovative teknologier til fødevare- og landbrugssektoren.

I slutningen af ??bootcampen valgte EIT Food at give syv af de 11 deltagere et tilskud på 10.000 euro, som skal bruges til at videreudvikle deres idéer og forretningsudvikling.

Værdifulde input til iværksættere

En af de virksomheder, der kvalificerede sig til tilskuddet på 10.000 euro, er VerdeCube, der har base i Aarhus.

VerdeCube har en idé, der potentielt kan gøre det muligt at imødekomme efterspørgslen efter lokalt dyrkede, velsmagende, friske frugter og grøntsager på en mere bæredygtig måde. Det gør de ved at fokusere på såkaldt ”vertical farming” - altså, det at dyrke afgrøder i lodret stablede lag med kunstig belysning og jordløse dyrkningsteknikker.

Dafni Avgoustaki, som er en af ??iværksætterne bag VerdeCube, forklarer:

- Vores idé er baseret på en algoritme, som skal udvikles til et kommercielt softwareværktøj, der kan hjælpe ”vertical farms” med at reducere deres el-forbrug til belysning med op til 50 %. For visse urter kan værktøjet desuden øge den årlige produktion af afgrøder med 10-15 %, hvilket udgør en ren og skær fortjeneste for ”vertical farms” og investorerne på markedet.

VerdeCube-iværksætterne forsøger på nuværende tidspunkt at bevæge sig fra idé til marked, og dette har ført dem til EIT Seedbed - en beslutning, som de ikke har fotrudt:

- EIT Seedbed har givet os værdifulde input. Vores mentor, Samuel Scheer fra Innovation Centre Denmark i Tel Aviv, har været meget engageret i vores projekt og har haft fokus på den økonomiske rentabilitet for ”vertical farms”. Vores coach, innovationskonsulenten Shane Meehan, var også opmuntrende og støttende, og han lagde et stort arbejde i beregningerne - og resultatet var overraskende, siger George Xydis, den anden medstifter af VerdeCube:

- Vi ved nu, at den økonomiske fordel ved det øgede afgrødeudbytte er større end den økonomiske fordel ved det reducerede el-forbrug. Det er godt at vide, når vi markedsfører vores produkt og også i den næste fase af vores virksomhed, hvor vi samarbejde med ”vertical farms” om at teste vores produkt i større skala.

Mere information

Du kan læse mere EIT Food Seedbed-programmet her

Kontakt

Charlotte Bay Hansen – Leder af Food eHub – Institut for Fødevarer - E-mail: charlotte@food.au.dk - Phone: +45 93508925