Adfærdsforsker bliver ny professor på Institut for Husdyrvidenskab

Lene Munksgaard, der i en årrække har forsket i adfærd og stressbiologi, tiltræder 1. marts et professorat i etologi og dyrevelfærd ved Institut for Husdyrvidenskab på Aarhus Universitet.

Lene Munksgaard fra Institut for Husdyrvidenskab tiltræder pr. 1. marts et professorat i dyreadfærd og -velfærd.

Det er en særdeles erfaren forsker, som 1. marts kan kalde sig professor i etologi og  dyrevelfærd ved Institut for Husdyrvidenskab på Aarhus Universitet. Valget er faldet på Lene Munksgaard, der siden 1984 har været tilknyttet instituttet. Foruden sin forskergerning er hun sektionsleder på instituttet og siden 2010 formand for Dyreværnsrådet.

- Jeg er glad for professoratet, der er en anerkendelse af forskningsområdet på instituttet, hvor vi er rigtig stærke. Forskning i dyrs adfærd giver vigtige bidrag til vurdering af dyrevelfærd, som jo har stor almen bevågenhed, siger Lene Munksgaard.

Hun håber, at udnævnelsen kan være med til at styrke forskningsområdet ved at tiltrække flere eksterne midler – især fra EU-systemet.

Institutleder på Institut for Husdyrvidenskab, Klaus Lønne Ingvartsen, glæder sig over, at Lene Munksgaard nu er udnævnt som professor.

- Lene er en rigtig god kandidat, som har en solid forskerkarriere foruden erfaring i relation til uddannelse. Vi har også lagt vægt på, at hun har en bred ledelseserfaring, begrunder Klaus Lønne Ingvartsen valget af Lene Munksgaard som ny professor.

Med udnævnelsen af Lene Munksgaard bringes antallet af professorer ved instituttet op på tre. Men antallet vil blive øget i de kommende år.

- I vores strategi har vi en målsætning om at have otte-ni professorer med udgangen af 2016. Og gerne ni, så vi kan få anerkendt vores ansatte, der har et meget fagligt højt niveau, siger Klaus Lønne Ingvartsen, der snart kan sige velkommen til yderligere en professor på instituttet, da ansøgningsfristen netop er udløbet for en professor mso-stilling.

CV for Lene Munksgaard
Erhvervserfaring
2009 –Sektionsleder for Adfærd og Stressbiologi ved Institut for Husdyrvidenskab
1995-2009 – Seniorforsker ved Institut for Husdyrvidenskab