Værktøj udvikles som hjælp til at få den ideelle høst i hus

Intelligente logistiske værktøjer kan optimere landbrugsoperationer ved at få de forskellige markoperationer og involverede maskiner til at samarbejde optimalt.

Forskere arbejder med at optimere logistikken i forbindelse med høst. Arkivfoto

Dyrkning og høst af markerne i dagens landbrug kan være et større logistisk puslespil, hvor landmanden skal få planlægning og koordinering af en bred vifte af maskiner og operationer til at gå op i en højere enhed.

Landmanden bliver bombarderet med data og information om maskiner og afgrøder, men værdien er minimal uden systemer, der udnytter datastrømmen til aktivt at optimere produktionen. For at skabe værdi fra de teknologiske muligheder er det altafgørende at udvikle intelligente og brugervenlige systemer til beslutningsstøtte og koordinering af maskinerne.

Det er her, at et forskningsprojekt i Institut for Ingeniørvidenskab kommer landmanden til undsætning. Forskerne udvikler kommercielle IKT-systemer til automatisk ruteplanlægning og styring af høstoperationer samt koordinering af alle maskiner, som indgår i den samme operation. Projektet, der løber over tre år, er støttet af Innovationsfonden og er et samarbejde med den internationale fabrikant af jordbrugsmaskiner og -redskaber AGCO A/S.

Projektet retter fokus mod høstoperationen. Heri indgår høstmaskiner, vogne, der skal opsamle den høstede afgrøde fra høstmaskinen, vogne, der skal transportere afgrøden på landevejen, udstyr, der skal behandle (f.eks. tørre) afgrøden, og opbevaringsfaciliteten. Nogle dele af høstprocessen skal styres og tilrettelægges off-line, f.eks. planlægning af hvilke maskiner skal bruges hvornår, inden høsten går i gang, mens andre dele af processen styres og optimeres on-line, f.eks. logistisk optimering under selve høsten baseret på aktuelle forhold.

- Landbruget har gennemgået en rivende udvikling for at imødekomme samfundets stadig stigende krav til øget produktion af fødevarer af højere kvalitet og lavere priser. I marken er kravene primært blevet mødt med udvikling af stadig større og produktive maskiner. I nutidens komplekse landbrugsbedrifter er der et stort og uudnyttet potentiale i at optimere samspillet mellem de enkelte maskiner i stedet for bare at fortsætte med at lave maskinerne større. siger seniorforsker Claus Aage Grøn Sørensen fra Institut for Ingeniørvidenskab.

Målet med projektet er at udvikle et innovativt kommercielt produkt, som kontinuerligt optimerer hele logistikkæden i enhver høstoperation på tværs af alle involverede køretøjer, maskiner og systemer. Fokus er altså på produktiviteten af det samlede landbrugssystem på gården og ikke blot produktiviteten af den enkelte maskine.

Projektet “Off-line and on-line logistics planning of harvesting processes” varer 3,5 år. Foruden Aarhus Universitet deltager AGCO A/S. Projektet har et budget på 10 mio. kr. hvoraf Innovationsfonden bidrager med 5 mio. kroner.

Yderligere oplysninger:

Seniorforsker Claus Grøn Sørensen, Institut for Ingeniørvidenskab, e-mail: claus.soerensen@eng.au.dk, telefon: 8715 7638, mobil: 2282 7547

Professor Peter Gorm Larsen, Institut for Ingeniørvidenskab, e-mail: pgl@eng.au.dk, telefon: 4189 3260