Temadag om uddannnelse og dyrevelfærd

Mandag 25. januar afholdes en temadag om landbrugselever og dyrevelfærd - mere specifkt uddannelsens rolle i forhold til dyrevelfærd. Temadagen finder sted på Aarhus Universitet i Foulum.

Oplysninger om arrangementet

Mandag 25. januar 2016,  kl. 09:00 - 15:20

Aarhus Universitet, Blichers Alle 20, 8830 Tjele

Dagen begynder ved, at deltagerne får et indblik i resultaterne fra forskningsprojektet Kommunikation om Dyrevelfærd på skoler, som udbyder landmandsuddannelsen.

Projektet er finansieret af Videncenter for Dyrevelfærd (ViD) og er en interviewbaseret undersøgelse af skolernes betydning for elevernes forståelse af dyrevelfærd.

Om eftermiddagen vil deltagerne få faglige input fra nyere forskning i spændingsfeltet mellem husdyr, fødevareproduktion, dyrevelfærd og etik.

Undervejs vil der være rig mulighed for diskussion af dagens tema.

Alle deltagere vil på dagen få udleveret en kopi af rapporten fra projektet Kommunikation om dyrevelfærd på skoler, som udbyder landmandsuddannelsen.

Kl. 9.00              Kaffe og brød
Kl. 9.30    Velkomst: Hvorfor skal vi interessere os for dyrevelfærd på skoler som
udbyder landmandsuddannelsen?
Ved Lise Tønner (Videncenter for Dyrevelfærd)
Kl. 9.40 ”Vi skal ikke rende rundt og kæle med dem...”
– om landbrugsskoleelevers syn på landbrugsdyrene og deres velfærd.
Resultater fra en interviewundersøgelse.
Ved Inger Anneberg, Aarhus Universitet & Jesper Lassen, Københavns Universitet
Kl. 10.10 ”Det er meget nemmere at undervise i velfærd nu, end da jeg startede”
– om lærernes og skolens arbejde med dyrevelfærd. Resultater fra en             interviewundersøgelse
Ved Inger Anneberg, Aarhus Universitet & Jesper Lassen, Københavns Universitet
Kl. 10.40 Pause
Kl. 11.00 Nyuddannede kvæglandmænds syn på køernes velfærd.
Resultater fra et masterprojekt fra Aarhus Universitet.
Ved Aksel Nielsen, Ølgod-dyrlæger.dk
Kl. 11.30 Hvordan kommer vi videre og hvilken rolle skal skolerne spille?
Diskussion af fremtidige indsatsområder. Hvor går udviklingen hen, når det gælder uddannelse og dyrevelfærd – hvad vil skolerne gerne på dyrevelfærdsområdet?
Kl. 12.30 Frokost
Kl. 13.30 Etiske synsvinkler på produktionen af husdyr
Ved Peter Sandøe, Københavns Universitet
Kl. 14.15 Pause
Kl. 14.35 Aktuel forskning i dyrevelfærd – hvad kan universiteterne bidrage med?
Ved Jan Tind Sørensen, Aarhus Universitet
Kl. 15:20   .

Tak og farvel

Tilmelding efter først-til-mølle princippet - senest 18. januar 2016 – følg linket her

Det er gratis at deltage.