Sensorteknologi skal øge sikkerheden på marken

Med en millionbevilling fra Højteknologifonden kan forskere og virksomheder nu sætte skub i udviklingen af sikkerhedssystemer til fremtidens automatiserede landbrugsmaskiner.

Den øgede automatisering af landbrugsmaskiner har igennem de seneste år påført landmanden en stor overvågningsopgave. Han skal nemlig sikre, at ingen mennesker eller dyr kommer til skade under arbejdet. Men kan det lade sig gøre, at udvikle sensorteknologi, som kan løse de nye sikkerhedsproblematikker i landbrugssektoren? Det er den udfordring, forskere og virksomheder i fællesskab skal løse i løbet af de næste tre og et halvt år.

Førerløse maskiner vinder indpas

Førerløse markmaskiner kan være med til at effektivisere jordbrugserhvervet, og Kongskilde Industries A/S, som er Danmarks førende producent af landbrugsmaskiner, har allerede udviklet sin første prototyperobot i tæt samspil med Syddansk og Aarhus Universitet. Den skal imidlertid overvåges konstant for at beskytte mennesker og dyr imod påkørsler, og netop den problematik er helt central, forklarer Rasmus Nyholm, seniorforsker ved Aarhus Universitet:

- Vi har gjort store teknologiske fremskridt over de seneste år. Førerløse maskiner til landbruget er en realitet, men vi mangler det sidste stykke arbejde med at sikkerhedsoptimere, før vi for alvor kan få glæde af teknologien til at frigøre tid hos landmanden og bevare jordens dyrkningspotentiale, siger Ole Green, udviklingschef hos Kongskilde Industries A/S og seniorforsker ved Aarhus Universitet.

Forskerne går nu i gang med at udvikle avancerede sensorer og computerteknologi, som tilsammen skal gøre landbrugsrobotterne intelligente nok til at registrere deres omgivelser og dermed øge automatiseringen og sikkerheden i landbrugserhvervet.

Påkørsler kan blive fortid

Håbet er, at maskinerne kan komme til at udføre det førerløse arbejde helt uden påkørsler.

I dag er det især råvildt og fugle på markerne, der udsættes for fare, og det er ikke alene en trussel for dyrene, men også for fødevarekvaliteten. Vildtet kan nemlig være inficeret med bakterier, der via høstudbyttet kan forårsage bakterielle forgiftninger hos dem, der spiser det.

- Teknologien er moden, og den største showstopper for, at vi kan slippe robotterne fri i marken er i dag sikkerheden. Nu skal vi sætte vores erfaring om avanceret signalbehandling i spil og på den måde gøre de selvkørende maskiner mere intelligente og opmærksomme på deres omgivelser, så de kan komme ud og gøre gavn på markerne, siger Rasmus Nyholm, seniorforsker, Aarhus Universitet.

Forskningsprojektet har et budget på i alt 29 millioner kroner og målet er nye sikkerhedssystemer til automatiserede, selvkørende maskiner.

Yderligere oplysninger: Seniorforsker Rasmus Nyholm Jørgensen, Institut for Ingeniørvidenskab, mobil: 2162 8277, e-mail: rasmus.jorgensen@agrsci.dk

FAKTA

Projektet hedder SAFE, safer Autonomous Farming Equipment.

Det har et budget på 29 millioner kr. og en varighed på 3,5 år.

Projektdeltagere: Aarhus Universitet, Kongskilde Industries A/S, CLAAS Agrosystems, Conpleks Innovation ApS, KeyResearch Aps, Syddansk Universitet, RoboCluster