Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Spis dig sund med fuldkorn

Hvad sundhed angår, har fuldkorn X-faktor – eller rettere BX-faktor – i form af en bestemt gruppe af bioaktive stoffer kaldet benzoxazinoider eller BX. Forskere fra Aarhus Universitet har dokumenteret stoffernes optagelse i mennesker og en sandsynlig gavnlig effekt på immunsystemet.

08.01.2016 | Janne Hansen

Der er en hel masse gode grunde til at spise fuldkornsprodukter, herunder de sundhedsfremmende benzoxazinoider. Foto: Colourbox

At rugbrød er sundt, er de fleste godt klar over, men at det ikke alene er vitaminer, mineraler, proteiner og fibre, der gør rugbrød til en sund spise, er der færre, der ved. Rugbrød og andre fuldkornsprodukter gemmer nemlig på en særlig gruppe af sundhedsfremmende stoffer - de bioaktive stoffer benzoxazinoider, også kaldet BX.

Deres tilstedeværelse i fuldkornsprodukter blev opdaget af forskere fra Aarhus Universitet i 2010. Nu har forskerne gravet dybere ned i BX-faktorens hemmeligheder.

- Man har tidligere fundet, at visse medicinske planter og umodent korn indeholder BX, men det var en ny opdagelse, at de også findes i modent rug og andet fuldkorn. Ikke nok med det; vi fandt også, at BX er til stede i færdigbagt brød og andre fuldkornsprodukter, siger lektor Inge S. Fomsgaard fra Institut for Agroøkologi ved Aarhus Universitet.

Fik brød på tanden

Opdagelse gav forskerne brød på tanden, og de gik i gang med at undersøge, om de gavnlige stoffer optages i kroppen. Det undersøgte de i rotter, grise og mennesker i projektet Bread and Breakfast (Brød og Grød), som blev ledet af Inge S. Fomsgaard.

- Vi fandt, at benzoxazinoiderne passerer tarmvæggen og cirkulerer i kroppen i forskellige kemiske former. Ved at sammenholde mængden, der blev spist, med mængden, der cirkulerede i blodet og blev udskilt med urinen, kunne vi regne ud, at nogle af stofferne kunne være transporteret over i nogle af kroppens organer, hvor de har mulighed for at gør gavn, forklarer Inge S. Fomsgaard.

Forskerne undersøgte også, om BX har en effekt på allergi, eller om stofferne regulerer immunsystemet. Denne del af undersøgelsen foregik ved at undersøge blodceller i laboratoriet. Der var tilsyneladende ingen anti-allergisk effekt, men der var en effekt på immunsystemet.

- Indtag af en diæt med et højt indhold af BX fik visse af immunsystemets celler til at reagere kraftigere på nogle typer af bakterier, fortæller Inge S. Fomsgaard, der også leder et andet endnu ikke afsluttet projekt, RyeproC, hvor forskerne undersøger, hvorvidt benzoxazinoider i rugbrød har en gavnlig effekt på prostatakræft. (Læs artiklen Rugbrød som våben mod prostatakræft).

- Den øgede viden om funktionen af benzoxazinoider kan bane vej for, at landbrug- og fødevarebranchen kan dyrke afgrøder og fremstille mad og drikke, der har et optimalt indhold og sammensætning af disse sundhedsfremmende stoffer, så man som forbruger kan øge sit indtag af BX uden at skulle spise større mængder mad, siger Inge S. Fomsgaard.

Der kræves dog yderligere bekræftende undersøgelser af BX’ernes effekt før, at Den Europæiske Fødevareautoritet (EFSA) kan godkende, at der reklameres for effekten ved salg af BX-holdige fødevarer.

Yderligere oplysninger

Læs artiklen “Absorption and metabolic fate of bioactive dietary benzoxazinoids in humans” i det videnskabelige tidsskrift Molecular Nutrition & Food Research her.

Læs artiklen “Benzoxazinoids: Cereal phytochemicals with putative therapeutic and health-protecting properties” i Molecular Nutrition & Food Research her.

Læs artiklen “Dietary exposure to benzoxazinoids enhances bacteria-induced monokine responses by peripheral blood mononuclear cells” i Molecular Nutrition & Food Research her.

Projektet Bread and Breakfast var støttet af Innovationsfonden og blev udført i samarbejde mellem Aarhus Universitet, Allergiklinikken, Københavns Universitetshospital i Gentofte, Københavns Universitetshospital - Rigshospitalet Skarresøhus og Lantmännen. Læs mere om projektet Bread and Breakfast her.

Projektet har blandt andet resulteret i kogebogen ”Fuldkorn”, som du kan læse om her.