Seks millioner euro til rådighed til udvikling af apps til jordbrug

Virksomheder og web-iværksættere kan søge om tilskud til udvikling af ny teknologi til gavn for jordbrugs- og fødevareerhvervet. Sidste frist for ansøgning er 15. november 2014.

Det er muligt at søge midler til udvikling af ny IKT til landbruget. Foto: Colourbox

Landbruget står over for store udfordringer og skal forholde sig til krav om højere produktivitet, bedre konkurrenceevne og bæredygtige produktionsmetoder. Her kan ny teknologi spille en afgørende rolle. Intelligente maskiner, sensornetværk og avanceret kommunikationsteknologi koblet med beslutningsstøtte er vigtige elementer i fremtidens landbrug.

Det er baggrunden for, at det europæiske innovationsprojekt SmartAgriFood sammen med ERA-nettet ICT-AGRI stiller seks mio. euro til rådighed til udviklingen af informations- og kommunikationsteknologi (IKT)til landbruget.

Pengene kan søges af små og mellemstore virksomheder. Der er ikke kun tale som finansiering; virksomhederne kan også få rådgivning og deltage i netværk.

Pengene skal finansiere nye applikationer og tjenester, der kan rette op på det faktum, at der i forvejen ikke er ret mange smarte IKT-værktøjer til anvendelse i landbruget. Med det nye udbud kan små og mellestore virksomheder søge økonomisk støtte til projekter, der gør landmænd, gartnere og fødevareproducenter i stand til at øge produktiviteten og samtidig mindske miljøbelastningen.

Ansøgningen skal være modtaget hos forskningsprogrammet SmartAgriFood senest 15. november 2014. Der kan søges om tilskud på op til 100.000 euro. Pengene fordeles i tre faser: 1) Udvikling af prototype, 2) Test hos slutbrugere og 3) Forretningsudvikling. Der er i fase 2 og 3 krav om supplerende egenfinansiering på henholdsvis 25 og 50 procent.

Yderligere oplysninger: Seniorforsker Claus Grøn Sørensen, Institut for Ingeniørvidenskab, Aarhus Universitet, telefon: 8715 7638, mobil: 2282 7547