Notat om faglig dialog mellem Aarhus Universitet og SEGES

Der har på det seneste været rejst spørgsmål om, hvordan forskerne ved DCE og DCA, Aarhus Universitet, har rådgivet Miljø- og Fødevareministeriet i forhold til landbrugets kvælstofudledning.

Der har på det seneste været rejst spørgsmål om, hvordan forskerne ved Aarhus Universitets nationale centre, DCE og DCA, har rådgivet Miljø- og Fødevareministeriet i forhold til landbrugets kvælstofudledning, samt hvilken betydning det har haft, at landbrugsorganisationen SEGES fik mulighed for at kommentere på den rapport om revurdering af baseline, som forskere ved Aarhus Universitet udarbejdede for Miljø- og Fødevareministeriet.

Kritikere mener, at processen kan skabe tvivl om Aarhus Universitets uafhængighed, og derfor har Aarhus Universitet nu fremlagt den faglige dialog mellem forskere fra DCE/DCA og SEGES i et nyt notat.

Notatet viser blandt andet, at den årlige kvælstofudvaskning efter kommentarer fra SEGES blev nedjusteret med 3.000 tons – eller 1,8 procent af den samlede årlige udvaskning på 165.000 tons.

Justeringen skete, efter at SEGES blandt andet påpegede fejl i beregningsgrundlaget, som forskerne ved DCE og DCA efterfølgende korrigerede.

- Som forsker ved Aarhus Universitet er man til hver en tid forpligtet af sin faglighed. Det indebærer også, at man lytter til faglig og saglig argumentation fra andre parter, og at man er villig til at rette op, når man kan se, at der er hold i kritikken. Jeg ville være mere bekymret, hvis vi holdt op med at lytte til kritik, når den er fagligt velbegrundet, siger prodekan for videnudveksling Kurt Nielsen og fortsætter:

- Der er stor opmærksomhed om vores arbejde, fordi vi laver vigtig rådgivning og forskning i et spændingsfelt, hvor der er stærke interesser på spil fra både borgere, ministerier og erhvervsliv. Derfor er vores faglighed og vores uafhængighed helt afgørende, og når vi påtager os en opgave, så løser vi den med fuld faglig integritet. Det skal der ikke herske tvivl om, og derfor fremlægger vi nu dialogen med SEGES, så alle kan se, hvilke spørgsmål de har rejst, og hvordan vi har forholdt os til dem.

LÆS NOTATET: Notat vedr. SEGES’ kommentering af udkast til revurdering af baseline

For yderligere kommentarer om notatet:

Prodekan Kurt Nielsen
Mail: kni@au.dk