Kandidatgrad fra to forskellige lande

Den forholdsvis nye uddannelse EUR-Organic giver mulighed for at få en kandidatgrad fra to forskellige universiteter i Europa. Den første kandidat fra uddannelsen på Aarhus Universitet er netop udklækket.

Julia Gajo er den første, der har fået en double degree i EUR-Organic fra Aarhus Universitet. Foto: Janne Hansen

Muligheden for et ophold i udlandet, chancen for at finpudse sit engelsk, fordybelse i videnskab om økologiske jordbrugs- og fødevaresystemer og en kandidatgrad fra to af Europas førende universiteter på området: Lyder det ikke som et godt tilbud?

Det synes den 25-årige universitetsstuderende Julia Gajo fra Tyskland og hun kunne heller ikke dy sig. Derfor søgte hun og kom ind på den forholdsvis nye uddannelse EUR-Organic, som Aarhus Universitet er med til at udbyde sammen med tre andre europæiske universiteter.

Dobbelt kandidatgrad

Hun er som den første på Aarhus Universitet netop blevet færdig med den særlige uddannelse. Uddannelsen giver nemlig mulighed for, at man kan opnå en dobbelt kandidatgrad fra to forskellige universiteter – en såkaldt ”double degree” – indenfor økologiske fødevare- og jordbrugssystemer.

Nu, halvandet efter, hvor Julia Gajo står med sin double degree i hånden, har hun ikke fortrudt -tværtimod. Hun har en kandidatgrad i et emne, hun brænder for, har finpudset sit engelsk og har tilmed lært at tale og skrive dansk.

- Jeg har været rigtig glad for uddannelsen og for at være i Aarhus og Danmark, siger en tilfreds Julia Gajo.

Med i bagagen til Danmark havde hun en bachelor i Agrobiologi fra Universität Hohenheim i Stuttgart i Tyskland. Hun tog derefter de to første semestre af kandidatuddannelsen EUR-Organic på universitetet i Hohenheim, mens det sidste halvandet år af kandidatuddannelsen foregik på Aarhus Universitet. Her skrev hun sit speciale om velfærdsvurdering af økologiske pattegrise.

- Det var ret udfordrende, da det ikke er så nemt at måle på grise, der går frit udendørs, siger Julia Gajo med et smil.

Europæisk uddannelse

Uddannelsen EUR-Organic er en forholdsvis ny kandidatuddannelse i økologi, som fire europæiske universiteter, der er førende indenfor fødevare- og jordbrugsvidenskab, samarbejder om at udbyde. De fire universiteter, der indgår i samarbejdet, er Aarhus Universitet, Universität Hohenheim i Stuttgart, University of Natural Resources and Life Sciences i Wien og University of Life Sciences i Warsawa. Studerende fra hele verden kan søge ind på uddannelsen.

Uddannelsen består af fire semestre. Man kan vælge at tage hele uddannelsen på et af universiteterne på sædvanlig vis. Den anden mulighed, som Julia Gajo benyttede sig af, er at fordele uddannelsen på to af de fire universiteter. På den måde får man mulighed for at følge et spor, som ikke nødvendigvis udbydes på ens hjemmeuniversitet, og man får en double degree fra de to forskellige universiteter.

Kandidat i økologi

Uddannelsen EUR-Organic passede som fod i hose til Julia Gajos ønsker om at fordybe sig i økologisk husdyrvidenskab.

- Jeg er interesseret i økologi, fordi jeg synes, at det er en god måde at producere på, da man forsøger at tage hensyn til miljøet. Endvidere havde jeg et ønske om at opholde mig i udlandet og blive bedre til engelsk, siger Julia Gajo, som også er blevet ferm til at tale dansk.

Da uddannelsen er forholdsvis ny, er der stadigvæk ikke så mange studerende. Men det har også sine fordele.

- I den danske del af uddannelsen lægges der meget vægt på gruppearbejde – mere end jeg er vant til fra Tyskland. Men jeg synes, at man lærer meget på den måde, især når gruppen er lille. Man snakker også mere med professoren, når der er færre i gruppen, og man kan lettere komme tæt ind på emner, der er relevant for gruppen, siger Julia Gajo.

Med sin nyerhvervede double degree i hånden står hun på tærsklen til nye udfordringer. Hun håber, at hun kan fortsætte med at opholde sig i Danmark i nogle år.

- Jeg synes, at Aarhus og Danmark er fantastiske, så jeg håber, at jeg kan finde job eller ph.d.-studier her i landet - gerne indenfor økologi og dyr, især økologiske pattegrise, siger Julia Gajo.

Læs mere om kandidatuddannelsen EUR-Organic her.